4 uitstekende musici in zondagmiddagconcert

4 studenten van Codarts Rotterdams Conservatorium verzorgden een prachtig concert in het kader van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Orgel, trompet en zang: muziek van hoge kwaliteit en een enthousiast publiek in de Pendrechtse kerk.
Voor de pauze brachten de Oostenrijkse organiste Kontstanze Hofer en de trompettiste Annet Bentschap Knook uit Sint Maartensdijk moderne en oude muziek met prachtige klanken: orgel solo afgewisseld met orgel en trompet.

Begonnen werd met Toccata quinta uit Apparatus Musico Organisticus van Georg Muffat door Konstanze Hofer op het Vierdagorgel in de Open Hofkerk.

Daarna speelde zij Allein Gott in der Höh’ sei Ehr; BWV 676 van Johann Sebastian Bach

Samen met Annet Bentschop Knook op trompet bracht zij van Antonio Vivaldi: Concerto in d minor; Vivace, Largo, Allegro

Van Johann Pachelbel speelde Konstanze 3 Magnificat fugues op het Vierdagorgel

Annet lichtte bij het muziekstuk, dat zij samen daarna vertolkten Scherzando out of Jericho: Battle music van William Albright, toe dat het om moderne muziek ging en zij niet alleen de strijd om Jericho vertolkten, maar dat het instuderen van de muziek ook een strijd met zich mee had gebracht. Ze zei: ‘dus eigenlijk gaat ’t daar ook een beetje over’

Het slotstuk voor de pauze werd gespeeld door Konstanze Hofer van Dietrich Buxtehude: Präludium in d minor; BuxWV 140.

Het was hen niet opgevallen dat tijdens hun optreden de bel van de voordeur van de kerk herhaaldelijk ging. Rosina Fabius stond voor de deur en wilde het tweede deel van het concert niet missen.

Maar goed ook.

Zij zong prachtig. De muzikanten en organisator van de zondagmiddagmuziek, Jan van Dijk, moesten in de pauze nog even zorgen dat alles goed voorbereid was. Er kwam een kleine programmawijziging. Geen slechte overigens. In plaats van het Agnus Dei van Bach zou ze het Erbarme Dich uit de Matthäus Passion brengen.

Na de pauze klonk er dus muziek van Andrew Wright en Rosina Fabius. De eerste speelde Prelude en Fuga in G Major BWV 541 van Johann Sebastian Bach.

Daarna speelde hij op het orgel en zong Rosina het Ombra Mai Fu uit Xerxes van Georg Friedrich Händel.

Gevolgd door In deine Hände van Johann Sebastian Bach Gottes Zeit BWV 106

Het in het programmaboekje aangekondigde Agnus Dei van Bach werd vervangen door het Erbarme Dich uit de Matthäus Passion. Die verandering hadden de musici aangebracht omdat de mollen uit het eerste stuk minder klinken op het Vierdagorgel en het Erbarme Dich geen mollen bevat, aldus Rosina Fabius.

Dat werd vervolgd door het Sei stille dem Herrn van Felix Bartholdy Mendelssohn uit de Elias.

In de Sonata C Minor, op. 65 no 2. liet Andrew Wright tot slot horen wat het Vierdagorgel in de Open Hofkerk kan. Het gevoelige Adagio werd gevolgd door een heftig Allegro en eindigde in een mooie Fuga van de componist die de Matthäus Passion opnieuw op de kaart zette.

Via de bijgaande link is het Ombra Mai Fu door Rosina Fabius en Andrew Wright te horen en te zien.