60 jaar geleden werd de eerste steen gelegd

In het laatste filmpje dat Cineac Charlois maakte voor de onlangs opgeheven deelgemeente komt de dagburgemeester van Pendrecht voor. Hij vertelt er over vol trots de Zijpe.

Ook vandaag een mooie lentedag die 29 ste maart 2014 kijkt hij op zijn weblog terug naar dezelfde dag 60 jaar geleden. Toen werd de eerste steen gelegd van de eerste woningen van de tuinstad Pendrecht. Die steen is gelukkig bewaard gebleven en zal te zijner tijd op één van de hoeken van diezelfde Zijpe terugkomen.

Dat had voor Mario vandaag gebeurd moeten zijn. ‘Een gemiste kans’, noemt hij het.

Lees zijn tekst die vanmorgen op zijn weblog verscheen:

“Vandaag is het precies 60 jaar geleden dat de eerste steen voor Pendrecht werd gelegd. Dat gebeurde op 29 maart 1954 waarbij Meijer Frenkel, de secretaris-penningmeester van OWG, een gedenksteen met inschrift in de zijgevel van Oldegaarde 998A metselde. Ter gelegenheid hiervan had G.A. Willemsen, bestuurslid van OWG, een fraaie oorkonde vervaardigd en daar stond een door hem gemaakt gedicht op.
Datzelfde gedicht is op 16 mei 2007 opnieuw voorgelezen toen op bijna dezelfde plek de symbolische eerste paal voor De Eilanden werd geslagen. Dat gebeurde door Ed Goverde, toen nog deelraadsvoorzitter, die als geboren en getogen Pendrechtenaar met vaardige hand de heimachine bediende. Daarna hield Ed een korte toespraak die hij afsloot met het voorlezen van het door G.A. Willemsen geschreven gedicht.

Na de sloop van de oorspronkelijke woningen is de gedenksteen opgeslagen en het is al geruime tijd de bedoeling om deze steen als monumentje bij de Zijpe te plaatsen, in het perkje aan de kant van de Schuddebeursstraat. Ik heb een tijdje geleden Woonstad Rotterdam voorgesteld om de officiële onthulling daarvan op 29 maart te doen maar het bleek niet haalbaar om het monument dan af te hebben. Jammer, uit historisch oogpunt gezien is dit een gemiste kans.”

Wees gerust Mario, de zaken worden door Woonstad bij elkaar gebracht. Eveline de Rooy maakte ooit een ontwerp en op de noord – oost hoek van de Zijpe op de hoek van de Schuddebeurstraat en de Noordwellestraat komt de Geluksmuur met daarin de steen die Meijer Frenkel 60 jaar geleden op de hoek van de Oldegaarde en de Groene Kruisweg in de nieuwbouw van toen metselde.