Aanlichten van een kunstwerk

Mario Bosch kent het verhaal achter de verlichting nog heel precies:

Die verlichting is er gekomen dankzij de deelgemeente tijdens de opknapbeurt in 2005, na het samengaan met de OLVOO-kerk. Op de website van de Lourdesparochie staat daarover het volgende:

Groot onderhoud en gerealiseerde aanpassingen van de St. Bavokerk
In 2005 is het groot onderhoud en de integratie van de OLVOO gerealiseerd.
In het kort was dit:
– de restauratie en onderhoud van de glas-in-betonwand;
– de restauratie van de glas-in-loodramen in de liturgische nevenruimte.
– aanlichten (bij avond) van de glas-in-betonwand van binnenuit. Deze aanpassing is gerealiseerd en gefinancierd door de deelgemeente Charlois, dit in het kader van leefbaarder maken van de wijk.

De brandtijd van die lampen is niet zo lang, want hij heeft met de onlangs overleden koster, Ruud Pesik, al wel eens gesproken over de vervanging van de lampen. Ze deden het toen al niet meer. Ruud vertelde hem dat het een eenmalige uitgave van de deelgemeente was en de kerk er verder zelf voor moest zorgen.
Van de andere koster Bertus de Groen heeft Mario Bosch begrepen dat het speciale lampen zijn die zo’n 50 euro per stuk kosten.

Via Charlois in Actie zou een aanvraag gedaan kunnen worden voor dat geld, maar dan zit je over een paar jaar weer met vervanging. Dus misschien moet er meer komen. De urgentie wordt duidelijk, want onlangs droeg minister Bussemaker het pand voor als nationaal monument. En het zou toch ook mooi zijn als een nationaal monument met zo’n monumentale glaswand ook ’s avonds er mooi bij staat.

Nu kun je alleen ’s avonds de wand van buiten zien als er iets in de kerk te doen is.