Ach die goeie ouwe Opzoomer-tijd

Bij een afscheid zoals dat van de Opzoomerregisseurs, waarover in eerder bericht gesproken werd, gaan de gedachten soms een loop met ons nemen.

Opzoomeren? Opzoomerstraat? Opzoomerdag? Ja waar begon het eigenlijk? Bij Cornelis Opzoomer? Waarnaar die straat in het Nieuwe Westen vernoemd is.

Wie was dat eigenlijk. Nou dat was wel een interessante man, want …..

In 1846 werd C.W. Opzoomer buitengewoon hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Utrechtse universiteit. Zijn inaugurele rede in 1846 De wijsbegeerte den mensch met zichzelven verzoenende was de eerste inaugurele rede in Nederland, die in het Nederlands, in plaats van in het Latijn, werd uitgesproken. Met zijn boek “De weg der wetenschap : Een handboek der logica” [12] uit 1851 presenteerde hij zijn inleiding in de logica. Dit script werkte hij verder uit in het boek Het wezen der kennis : een leesboek der logika uit 1863.

Die straat werd dus naar hem vernoemd en kreeg in 1989 de Hein Roethofprijs. De bewoners hadden zelf plannen gemaakt om de veiligheid in de straat te verbeteren en de strijd aan te gaan tegen wat toen genoemd werd kleine criminaliteit. Minister Dales kwam de prijs brengen en de straat werd ook de eerste die de Opzoomerprijs voor straten kregen. De IJsclubstraat, de Volmarijnstraat en binnentrein Schut volgden.

Op 28 mei 1994 werd het estafettestokje van 4 jaar lang werken aan sociale vernieuwing overgedragen aan de bewoners van Rotterdam. En op die dag begon het ook in Pendrecht en hoe?

Een Opzoomerfan van het eerste uur weet er alles van. Hij kijkt met weemoed terug naar die zaterdag toen het Opzoomeren voor hem begon. Hij weet nog dat In de Kijkerd uitgebreid verslag deed van wat er toen allemaal in de wijk gebeurde. De wijkkrant voortgaand 28 mei 1994 had zoals hij schrijft: ‘zelfs een inlegvel met het programma van 28 mei’. Er waren toen 40 straten actief in Pendrecht, 10 was het minimum aantal, en het centrale plein was niet Plein 1953, maar de plek waar nu de straat opgebroken is en de skatebaan is naast de speeltuin Neeltje Jans in de Herkingenstraat, dus . Daar vandaan werden de planten, de wipkippen, de bezems en nog veel meer gedistribueerd.
De Opzoomerregisseur heette toen pleinregisseur. De legendarische opbouwwerker Ben van Zanten vervulde die functie. Er was ook een jongerencaptain n dat was de wijkagent in die tijd, al even legendarisch trouwens, Thijs van Welie. Hij moest ervoor zorgen dat jongeren ook en uitdaging aangingen en dat ze die keurig uitvoerden. Zij maakten het terrein achter de Passage schoon en richten dat in als de theeschenkerij Passage. Het terrientje is er nog en de container die toen als Opzoomerdepot dienst deed is er ook nog. Maar wie weet nog dat dat de theeschenkerij was en wie kent het Opzoomerdepot nog? Tegenwoordig kun je tuingereedschap lenen in het Servicepunt Pendrecht Zuid. Maar of ook dat een lang leven beschoren is? Wie zal het zeggen. Er was een grote tent met een wijkdiner en de Opzoomeraars hadden gele petjes op en zongen het opzoomerlied. Oppie, een geel mannetje dat iets weg had van een zonnetje, en de gele Opzoomerbezems waren de symbolen van de beweging en bleven dat nog een hele tijd. Sommige mensen hebben nog zo’n bezem in de kelder of in het schuurtje staan.

Wat een tijd!

Verzucht de Opzoomerfan. Ja er is heel wat veranderd. Opzoomeren gebeurd echter nog steeds. Na de Goeie Morgen campagne van 1999 is Oppie het logo niet meer. Het is een hoed geworden, die je af kan nemen om je buurman te groeten. Want daar begint het tenslotte mee.

Opzoomeren ook in de winter staat er op een affiche op het raam van het Pendrecht Museum.