Actrices uit Pendrecht Dialogen niet naar China

Op de foto van links naar rechts Annie van der Velden, Nel van Dijk en Thea Abma.

Het AD Dichtbij schrijft:

ROTTERDAM – Het zou de reis van hun leven worden. Naar de internationale architectuurbiënnale in China om er de Pendrecht Monologen op te voeren.
De trip komt er uiteindelijk toch niet. Tot teleurstelling van de drie ‘actrices’ op leeftijd. Als pleister op de wonde komen er wel extra voorstellingen in Rotterdam.

In de Pendrecht Monologen vertellen Annie van der Velden (75), Nel van Dijk (82) en Thea Abma (75) op de planken over de geschiedenis van hun Rotterdamse wijk Pendrecht. De voorstelling was hier zo’n succes dat de kwartiermakers van de biënnale van Architectuur en Stedenbouw in China – die deze hele maand in Chenzhen wordt gehouden – de voorstelling graag terug wilden zien in de openingceremonie.

Het liep anders. De voorstelling werd om te beginnen verschoven naar de afsluitingsceremonie. En toen de internationale expositiemakers China eenmaal hadden verlaten, werd het contact zo lastig dat regisseur Cees Bavius ‘het avontuur’ niet meer aandurfde. ,,Het gaat hier wel om dames op leeftijd, van wie de oudste zelfs nog nooit in het buitenland is geweest. Ik wilde dat alles perfect voor ze geregeld zou zijn, maar die garantie was er niet.”

Bavius nam in het verleden al een paar keer deel aan internationale biënnales en weet derhalve hoe chaotisch dergelijke tweejaarlijkse tentoonstellingen kunnen verlopen. Dat wilde hij ‘zijn’ dames niet aandoen. De Pendrecht Monologen zijn overigens wel de hele maand in China te zien op groot scherm. ,,In het Rotterdam-Zuid paviljoen wordt de voorstelling ieder dag doorlopend vertoond,” aldus Bavius. Als genoegdoening worden de Pendrecht Monologen komend jaar 40 keer gespeeld in Rotterdamse wijken.