Afronding van het debat Opvoeden doen we Samen

Er hing een grote gele bal aan het buurthuis De Gaffel in de Gaffelstraat. Op die bal de titel van het debat. In de hele stad kun je kleinere uitgaven van de bal terugvinden. Soms wordt er op een plein mee gevoetbald.

De zaal van het buurthuis zat vol met deelnemers aan het debat. Er moesten stoelen bij. 10 kinderen hadden model gestaan voor de posters ten behoeve van het debat. Ze waren van verschillende leeftijdsgroepen en hun opvoeders kregen een vermelding op de poster. Er klonk een daverend applaus op toen de 10 sterren met de tune van The A-Team binnenkwamen. Na afloop nam Patrick zijn poster op A0-formaat mee naar huis. “Ik heb nog geen behang in mijn kamer”, grapte hij.

Wethouder Leonard Geluk keek glunderend de zaal in bij het zien van zoveel opvoeders. Toch kwamen er kritische noten. Vaders ontbraken vaak in het debat. En ook de sportverenigingen lieten zich nauwelijks zien. Terwijl bijvoorbeeld op de poster van Patrick zijn voetbalcoach als een belangrijke opvoeder vermeld staat. “It takes a village to raise child!”, haalde één van de sprekers een Afrikaans gezegde aan. Zelfs Plato en Aristoteles werden er bijgehaald. Zij gaven al aan hoe ingewikkeld opvoeden is. Wat moet je vooral wel doen en wat zeker niet? En het bleek niet zo gemakkelijk om erover te paren.
Leonard Geluk antwoordde na enig aarzelen op de vraag: “Wat zeg je tegen dat kritische raadslid, dat wil weten wat een seizoen debatteren over opvoeden in Rotterdam heeft opgeleverd?”.
“Nou eh 10 stellingen, maar eigenlijk vooral dat het erg moeilijk is om tegen een opvoeder te zeggen dat hij of zij het anders moet doen!”
“Ik ga meer loslaten”, zei één van de moeders, die meegedaan had aan het debat. Er werden meer beloften gedaan. De sportverenigingen er meer bij gaan betrekken, was er bijvoorbeeld één van.
Het laatste woord is dus nog niet gezegd over Opvoeden doen we samen. Overigens die gele ballen zullen ook niet zomaar uit het straatbeeld verdwenen zijn.

Kijk voor meer informatie maar eens op www.rotterdam.nl/opvoeddebat