Afscheid nemen van Duco de Bruijn en Astrid Loos

Donderdag 1 oktober stond het Plein 1953 in het kader van de kinderboekenweek en de Olympische Spelen van Pendrecht. De eerste activiteit viel letterlijk in het water, maar de kinderen die toch het slechte weer doorstonden, hadden een heel leerzame middag. De Spelen beleefden de drukste dag verspreid over verschillende locaties in de wijk. Om 16:00 uur richtte de aandacht zich op het Pendrecht Theater. Duco de Bruijn en Astrid namen afscheid van Pendrecht.
Hij werd allereerst raak getypeerd door Dick Lockhorst en kreeg van de deelgemeente alle cantates van Bach. Een bijzondere gebiedscoördinator. Dick Lockhorst prees Duco de Bruijn’s aanpak in de Millinxbuurt en stak zijn waardering voor het erop volgende onorthodoxe Pendrecht Zet Door – werk niet onder de banken van het Pendrecht Theater. Nee, hij sprak hem toe vanaf één van die banken. De repliek van Duco was alsof hij niet vertrok, maar doorging met het stimuleren van de participnaten in de wijk tot ketenaanpak. Een gelegenheidsduo zong hem “Ik ben in een Duco State of Mind” toe. Een variatie op “Ik ben in een Pendrecht State of Mind” uit de Pendrecht Dialogen. Charifa Blinker werd in dit geval bijgestaan door jongerenwerker Karin Joosten.

Het leukste meisje uit de klas, zo mag zij zichzelf graag noemen, Astrid Loos nam ook afscheid. Voor haar zit de opdracht Pendrecht goed in het nieuws te brengen erop. Een nieuwe omgeving voor haar communicatiewerk wacht.

De show ging nog even verder. Bert Knape verscheen in de spotlights met twee gitaren. Eén voor hemzelf en één voor Duco. Naast Bach is Duco een liefhebber van blues. Bert noemde even de te gebruiken akkoorden en alsof Clapton en Hendrix op punt stonden te gaan jammen stak het duo van wal. Het koor bestond uit Astrid Loos, Pieta Bot (verantwoordelijk voor de tekst) en Cees Bavius.

Duco zal niet snel vergeten zijn.