Afscheid van Alina Cuartas en afscheid van TREF Charlois

TREF Charlois staat voor Tegen Racisme en Fascisme in Charlois en werd opgericht toen de Centrum Partij en de Centrum Democraten om de hoek kwamen kijken. Rob Meijer was er de eerste directeur van, Rien van Genderen, Gerard Zaan en Peter Diepenhorst gingen Alina voor als leiders van TREF. Evert van der Schee was de voorzitter en toen hij in de deelgemeenteraad plaats nam, werd Clasien Kramer bestuurlijk verantwoordelijk voor TREF. Ze deed dat samen met Ida Maes. De drie dames van het laatste uur van TREF staan samen op het eerste fotootje. Ze hebben tot het laatst discussies gevoerd met de deelgemeente Charlois over de subsidiëring van een organisatie als TREF. Er kwamen voorstellen op tafel om binnen Charlois’ Welzijn door te gaan, maar de deelgemeente was onverbiddelijk.
Lionel Martijn sprak Alina en het bestuur van TREF desondanks hartelijk toe en bedankte hen voor het werk dat TREF voor Charlois verricht had. Hij riep de aanwezigen op door te gaan in de spirit van TREF.
Hij was er blij mee dat Alina niet voor Rotterdam en Charlois verloren is, omdat zij bij de SWA gaat werken en zeker terug zal komen om zelforganisaties van Antillianen en Arubanen in Charlois bij te staan.
Na Martijn werd Alina toegezongen door Leon Lissitza en Rita Niks de Lima. Alina is geboren op Cuba en kreeg twee Cubaanse liederen cadeau.
Clasien Kramer sprak vervolgens de opheffingsrede van TREF uit. Zij schetste het ontstaan van TREF en de ontwikkelingen naar een organisatie, die voor veel meer stond dan alleen ergens tegen zijn.
Alina ging niet met lege handen naar huis. En de belangstelling voor haar afscheid begon bescheiden, maar groeide uit tot een fikse groep. Zelfs haar voormalige medewerkster Sherida Macnack was met haar dochtertje uit Ruurlo gekomen om bij het afscheid van Alina Cuartas de Marchena te zijn. Arif Öztürk en Bekir Cebici kwamen haar vanuit de Turkse gemeenschap bedanken.

Alina tot ziens. Alina te despues ku Dios kier.