Afscheidsborrel van het Team Mensen Maken de Stad Charlois

Ooit begon een jaar of 6 geleden in de flats aan de Oldegaarde Addie Bergwerff vanuit Opzoomer Mee met de methode Mensen Maken de Stad. Op een intensieve manier werden de bewoners stuk voor stuk bezocht en werd er stap voor stap gewerkt aan het verbeteren van de contacten tussen de bewoners van het complex of van een straat.
De waardering die mensen gaven aan hun straat werd opgemeten aan de hand van een paar simpele vragen en er werden activiteiten bedacht, die de mensen zelf noemden bij de gesprekken die men met hen had. De bedoeling was om met die activiteiten en die afspraken de waardering voor de straat omhoog te brengen. Als het ware een stapje hoger te zetten op de ladder van de sociale samenhang in de straat. Mensen Maken de Stad werkt overigens ook met een symbolische straatladder.
Uiteindelijk leverde de aanpak straatafspraken op borden .
De eerste afspraak was en is steevast:

• wij groeten elkaar

en ook

• wij heten nieuwe bewoners welkom in onze straat

behoort tot het vaste rijtje.

Daarna komen er verschillen en wijken de afspraken af.

De laatste drie jaar werkte er een vaste pool van mensen binnen de deelgemeente Charlois met de methode Mensen Maken de Stad. En een spraakmakende medewerkster was Joyce Krom. Joyce was actief in de Halsterenstraat. Dat was niet de enige plek waar ze werkte, maar in Pendrecht kwam ze vooral daar. En Joyce viel op door haar enthousiasme en vanwege het feit dat ze van het begin tot het eind bij een activiteit in de straat naast de bewoners stond. De mensen leefden ook met haar mee. Ze kwam drie jaar geleden als een dikkertje de straat in en begon met sporten en deed aan een in het oog lopende afvalrace. Sommige mensen werden bijzonder jaloers op haar.

Op het afscheid van de pool was er dan ook bijzondere belangstelling voor Joyce. Sjannie de Mooij en Abeba Gebremedihin wilden het vertrek van Joyce niet zomaar voorbij laten gaan. Ze hadden een speciaal cadeau voor Joyce bedacht en wilden graag samen met Joyce op de foto.
Van de activiteiten in de straat leerden ook Mario Bosch, de dagburgemeester van Pendrecht, en Joyce elkaar kennen. Hij nam de uitnodiging voor de receptie met beide handen aan en deed Joyce een foto van de eindejaars activiteit in de Halsterenstraat van een dag ervoor cadeau. En vroeg één van de dames uit de Halsterenstraat om hem met Joyce te vereeuwigen.
De straat betreurt het heel erg dat er binnen de (deel)gemeente geen geld meer is voor de speciale ondersteuning via de pool van Mensen Maken de Stad. Helaas is dat niet anders.
Joyce, de straat zal jou missen. En Sjannie en Abeba weten eigenlijk ook dat jij hen zult missen.