Aftrap stadsdebatten nieuw bestuurlijk model Rotterdam na 2014

Vanaf 2014 houden de deelgemeenten in onze stad op te bestaan, dit is de uitkomst van besluitvorming in de Tweede Kamer. Er komt echter een nieuwe vorm van volksvertegenwoordiging voor in de plaats. Stichting LOKAAL organiseert in samenwerking met de gemeente Rotterdam veertien stadsdebatten over het nieuwe bestuurlijk model. Maandag 12 november was de aftrap van deze reeks.

Onze stad is te groot om alleen vanuit het Stadhuis aan de Coolsingel bestuurd te worden. De gemeente Rotterdam is daarom al een tijd bezig om tot een vorm te komen die het huidige deelgemeentesysteem kan vervangen. Door grondig onderzoek en veel gesprekken met deskundigen en betrokkenen is de gemeente gekomen tot twee modellen; Wijkparticipatie en Gebiedsbestuur. De gemeente laat het aan de Rotterdammers om te beslissen welk model het gaat worden. De keuze is dus aan u!

Als het goed is heeft u inmiddels een brief gekregen van de gemeente om uw stem uit te brengen voor een van de twee bestuursmodellen. Om een gedegen keuze te maken organiseert LOKAAL veertien bijeenkomsten (Stadsdebatten) zodat u een gedegen keuze kan maken. Ligt uw voorkeur bij Wijkparticipatie of juist bij Gebiedsbestuur en wat betekent dat concreet? Onder andere om deze vragen draait het bij de stadsdebatten. De debattenreeks zal worden afgesloten met een slotdebat in het stadhuis.

Er gaat dus het een en ander veranderen, er komt niet alleen een andere vorm van bestuur maar ook uw rol verandert. U krijgt de mogelijkheid om mee te denken en mee te beslissen over zaken die u als Rotterdammer aan het hart gaan. Ook kunt u uw mening geven over de manier waarop uw straks invloed kunt uitoefenen op de keuzes die de gemeente Rotterdam maakt.

U bent van harte welkom om deel te nemen aan een van de bijeenkomsten. Wilt u zich inschrijven voor het debat in uw deelgemeente of meer informatie over de stadsdebatten? Klik dan op onderstaande link;

www.rotterdam.nl/rotterdamna2014