Alaattin Erdal onderscheidt Joke en Johan van Peer.

Dat hadden ze niet verwacht. En het liep ook weer anders dan gepland. Niet Ed Goverde, maar Alaattin Erdal kwam hen de Karel de Stoutespeld opspelden. Dat deed hij voor de eerste keer en met een mooi persoonlijk verhaal.
Hij is nog geen jaar portefeuillehouder. En als bestuurder van de deelgemeente Charlois doet hij dus veel zaken voor het eerst. Hij sloeg voor het eerst een eerste paal. En laat dat feestje nou in Pendrecht plaatsvinden. Bij toeval viel hem ook de eer te beurt om mensen, die zich inzetten voor hun wijk, van een Karel de Stoutespeld te voorzien. Toeval, ja, want eigenlijk zou voorzitter, Ed Goverde, komen. Maar die kon wegens ziekte niet. Bovendien wil de deelgemeente minder kwistig met spelden strooien. Dus is het ook geen dagelijks werk meer van bestuurders om dat te doen. Zij vonden het toch gepast om woensdag 13 april Johan en Joke van Peer, beiden, van zo’n kostbaar kleinood te voorzien. Alaattin mocht dus opnieuw iets voor het eerst in zijn functie in Pendrecht doen.
Johan en Joke van Peer waren geheel verrast. Buiten hen om was er ingegrepen op het verloop van de receptie ter ere van het 12 en half jarig bestaan van de Werkgroep Zierikzeebuurt. Een werkgroep die eigenlijk een nog langere historie heeft, omdat er al vanaf het ontstaan van de woningcorporatie Onze WoonGemeenschap en de Zierikzeebuurt sprake is van een band tussen die twee. De eerste woningen van Onze WoonGemeenschap werden immers gebouwd in Pendrecht 1. Meijer Frenkel legde op 29 maart 1954 de eerste steen voor de woningen. Pendrecht 1 werd later de Zierikzeebuurt en Onze WoonGemeenscahp vormde later met de Maatschappij voor Volkswoningen, de Nieuwe Unie. Nog onlangs ging de Nieuwe Unie samen met het WoningBedrijf Rotterdam op in Woonstad Rotterdam. Allemaal veranderingen, maar de relatie tussen de buurt en de woningbouwvereniging bleef.
Ook met de deelgemeente kent de Werkgroep Zierikzee nauwe banden. Eén keer in de zes weken schouwt de werkgroep samen met andere bewoners onder leiding van beheercoördinator, Ilona Otter, de wijk.
De werkgroep vierde 13 april haar 12 1/2 jarig bestaan en de portefeuillehouder voorzag de mensen, die voor het voortbestaan van de groep zorgde, Joke en Johan van Peer van een onderscheiding. Erdal heeft ooit eens zelf de prijs Rotterdammer van het Jaar 1995 ontvangen en weet hoe belangrijk het is dat je waardering krijgt voor het vrijwilligerswerk wat je doet.
Er klonken vooral lovende woorden en een hartelijk applaus voor Johan en Joke en hun inzet voor de buurt.
De buurt rekent nog minstens 12 en half jaar op hen.