Als dit geen nostalgie is ????

Mario Bosch kreeg een foto van Wim van der Pot gemaakt met een panoramacamera en maar liefst 25 jaar geleden. Nostalgie?
Het is bijna februari 2013. Het regent en er staat wind. 60 jaar geleden leidde dat tot een grote ramp in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari 1953.

Plein 1953 en alle straten in Pendrecht werden één grote herinnering. Komend weekend, op zaterdag 2 februari om precies te zijn, is er een bustocht naar Neeltje Jans en de Maeslantkering om op zoek te gaan naar die ramp en wat de gevolgen daarvan geweest zijn.

Bijvoorbeeld: later in 1953 werd de eerste steen gelegd voor Pendrecht. Het besluit werd genomen om alle straten te vernoemen naar plaatsen in Zuid West Nederland waar slachtoffers gevallen waren door die watersnoodramp. Het centrale plein kreeg de naam Plein 1953.
Weer later in de tijd in 1977 werd de bouw van Pendrecht misschien wel een beetje afgerond met het opleveren van een eigen wijkgebouw, wijkgebouw de Middelburgt.
Dagburgemeester Mario Bosch kreeg een foto van Wim van der Pot die dat gebouw zo’n 10 jaar later vanuit zijn woning fotografeerde met een soort van panoramacamera.

Met: “Als dat geen nostalgie is?” stuurde Mario Bosch de foto naar de redactie.

Er zal komend jaar wel meer wijkgeschiedenis en nostalgie langskomen. Donderdagmiddag wordt bijvoorbeeld de SocialSofa van de Zierikzeebuurt geplaatst en onthuld. En die sofa heeft als thema 60 jaar Pendrecht en grijpt ook terug naar het ontstaan van de wijk.

En die nostalgie zal er vast ook komen als er in mei stilgestaan wordt bij 50 jaar Open Hofkerk.