Amerikaans bezoek op de Kinderfaculteit

De Kinderfaculteit maakt samen met de basisscholen plannen voor een tutorprogramma. Tutor betekent letterlijk: leermeester. De plannen houden in dat een groep kinderen elke dag intensieve begeleiding krijgt in rekenen op school. Twee aan twee krijgen zij een uur lang intensief les of begeleiding van de tutor, elke dag weer. De andere leerlingen van de klas blijven gewoon bij de eigen leerkracht. De intensieve begeleiding is niet alleen bedoeld om slimmer te worden in rekenen, maar ook beter in studievaardigheden en in het bedenken van oplossingen voor andere problemen dan rekenvraagstukken. De leerlingen die in de klas achterblijven kunnen meer aandacht krijgen van de eigen leerkracht. In het programma is plaats voor 60 leerlingen per jaar.

Het tutorprogramma wordt opgezet naar het voorbeeld van het Amerikaanse ‘Match Style Tutoring’. Op 4 juni kreeg de Kinderfaculteit bezoek van de grondlegger van het tutoringproject bij de Match-scholen en een voormalige leerling. Alan Safran en Antonio Gutierrez vertelden uitgebreid over de aanpak en de resultaten van het tutorproject. Onder andere via Skype gaan zij de Kinderfaculteit helpen om het project goed te ontwikkelen.