Appeltje van Oranje premie voor Vitaal Pendrecht

In Holdiday Inn Leiden traden maandagmiddag 20 oktober 10 projecten tegen elkaar in het strijdperk. Projecten uit Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere. Van hulp aan ouderen tot schaatsen met blinden en slechtzienden. Leuke projecten en allemaal met fraaie en originele presentaties.
Freek Mekking van het Oranjefonds deelde de prijzen uit en een team van medewerkers van het fonds stuurde de presentatie op een spannende en leuke manier. De projecten moesten uiteindelijk ook zelf meedoen in de beoordeling. Uiteraard eerste je eigen project wegstrepen en dan punten geven vanaf 10 punten naar beneden. Die punten werden meegenomen in de uiteindelijke beslissing.
De presentaties moesten kort en bondig zijn en ook daar werd goed naar gekeken.
Ina Verhoef van het zorgvrijwilligersproject uit Den Haag hield zich precies aan de tijd. Zij kreeg dan ook uit handen van Freek Mekking de klok. Maar Ina en haar project levensboek kreeg ook samen met de Stichting Waterval de hoofdprijs. Zij komen straks op het ordes met koningin Beatrix en krijgen van haar € 15.000 en een beeldje dat de koningin zelf ontworpen heeft.
Vitaal Pendrecht kwam niet zover. De presentatie viel in goede aarde, maar moest het net afleggen tegen de twee winnaars.
Een speciale vermelding kreeg ook de Stichting Al Amal uit Utrecht. Zij doen hun werk op het Kanaleneiland. Een tweeling nam de premie in ontvangst.
Ook het ouderenproject uit Oud Charlois met Dick Hazelzet kreeg zo’n premie. Samen met die van Vitaal Pendrecht zijn er dus twee van die premies terechtgekomen in de deelgemeente Charlois.
Die laten dus Nederland van zijn beste kant zien.
Vitaal Pendrecht wil de premie gaan gebruiken voor het mobiele museum. Dat ook meedoet in een wedstrijd via de NCRV. Maar dat gaat nog niet de goede kant op. Misschien moet u lezer van dit stukje ook even een stem uitbrengen.