Badmintonvereniging Zuidwijk-Pendrecht organiseerde een slooptoernooi

Deze week staat in de Havenloods een artikel over het slooptoernooi dat Badmintonvereniging Zuidwijk-Pendrecht vorige week zaterdag organiseerde in Sporthal Asterlo. De sporthal in Zuidwijk is nu dicht en wacht op de sloophamer.

Lees hieronder het artikel:

Sporthal Asterlo definitief gesloten na slooptoernooi

ROTTERDAM – Het ‘slooptoernooi’ van badmintonvereniging Zuidwijk-Pendrecht was 27 juni de laatste sportactiviteit in sporthal Asterlo. Na het jaarlijkse open mixed toernooi en een afscheidsborrel ging het gebouw definitief dicht.

De slopershamer hangt al jaren boven het pand. “In 2005 kregen we te horen dat we er nog een maand terecht konden”, vertelt Joop Mattijs, voorzitter van de badmintonclub. “Maar nu is het echt afgelopen. Er gaat niet alleen een sporthal verloren, maar ook een sociale plek in de wijk. De Larenkamp gaat dicht, deze hal wordt gesloopt. Het wordt wel erg karig hier.”

Er zijn plannen voor een supermarkt aan de Asterlo. De planning was dat de sporthal in september tegen de vlakte zou gaan. “Deze datum staat nu weer ter discussie”, schrijft de gemeente in een brief van 26 juni. De hal opende in 1975. Mattijs: “Wij spelen hier al vanaf het begin, eerst als instuif en vanaf 1979 als vereniging. De meesten van onze leden komen uit Zuidwijk-Pendrecht; velen zijn verhuisd maar bleven hier spelen.”

De zaterdagochtend-instuif, een door de gemeente gesteunde bewegingsactiviteit, mocht 26 juni ook nog één keer badmintonnen. In het nieuwe seizoen stopt de gemeentelijke bijdrage en verhuist de instuif naar sporthal Wielewaal. Daar gaan ook de handballers van Snelwiek/HARO spelen. Korfbalvereniging THOR vertrekt naar Barendrecht. Badmintonvereniging Zuidwijk-Pendrecht weet nog niet wat de nieuwe locatie wordt: Barendrecht of De Sportmotor (bij het Ikazia Ziekenhuis). “We hebben een voorkeur voor Barendrecht”, zegt de voorzitter. “Bij De Sportmotor is het lastig parkeren en de belijning van de hal is erg krap. Je hebt maar een heel klein strookje om uit te lopen.”

Na dit toernooi gaan de deuren definitief dicht, beaamt sporthalbeheerder Frans Bastein. “Voor mij is het ook de laatste werkdag hier. Er werden boksgala’s gehouden, schooltoernooien, en zaalvoetbalwedstrijden van de KNVB.” Mattijs kan zo gauw niet een mooiste herinnering bedenken. “Heel veel mensen hebben hier gesport, het is een groot verlies voor de wijk en Zuid.”

Bron tekst en foto: Havenloods