Banda Di Kas een eigen thuis

Roger Huys plaatste op zijn site een foto van een honkbalinstuif vorig jaar op het veld van DEHMusschen. Hij vervolgt zijn bericht op zijn website met:

Wie gaat kijken ziet dat er flink de schop in gaat op het voormalige terrein van voetbalvereniging Anodolu, dat gaat veranderen in een zomersportcomplex. Er wordt niet alleen softbal en honkbal gespeeld door de hoofdbewoner Banda Di Kas, ook de uit Hoogvliet afkomstige cricketvereniging Punjab Cricket Club Rotterdam vindt er haar domicilie. De derde “oude” bewoner van het vernieuwde complex – de Boxer Kringroep Rotterdam – blijft op het terrein. Er moet dus facilitair nog wel het een en ander gebeuren voordat iedereen zich gezamenlijk naar hartelust kan uitleven in zijn of haar sport.
De begeleiding met name als aanjager van het te realiseren eigen onderkomen voor Banda Di Kas ligt vanaf het begin in onze handen. De laatste twee jaar hebben we met de ambitieuze leden van de vereniging de (politieke) weg geplaveid naar hun eigen thuis. Banda Di Kas heeft daarin voortreffelijk het huiswerk gedaan. En er was en er is nog steeds wat te doen, dat kunnen wij zeker stellen. Ze kregen er respect voor terug, waardoor de betrokken partijen eenduidig van menig zijn dat de vereniging recht heeft op een eigen onderkomen. Belangrijke partijen, want zonder hen ga je het niet redden. De deelgemeente Charlois, Sport en Recreatie, Rotterdam Sportsupport, KNBSB (honk- en softbalbond), Glue International Sport Management e.a. Zij kijken nu met hun neus allemaal dezelfde kant op: naar het Kalverpad.
Wat komt er allemaal op het terrein, waar ze nu nog zo druk bezig zijn? De kantine wordt beheerd door hoofdbewoner Banda Di Kas. Momenteel is de dakdekker, de timmerman, loodgieter en de elektricien bezig achterstallig onderhoud weg te werken. Na vertrek van deze vakmensen gaan de leden direct aan de slag met het schilderen van kantine, kleedkamers en verder inrichten van het gebouw. Zelf heeft Banda Di Kas inmiddels de enorm achtergelaten puinhoop opgeruimd. Punjab maakt ook gebruik van de kantine en opstallen. De Boxerkring blijft in hun eigen onderkomen, dat nog wel door zelfwerkzaamheid verplaatst wordt.
Nu wat de velden betreft. Alle hekken, ballenvangers, lichtmasten, goals, dugouts enz. zijn weggehaald. De drie voormalige velden zijn nu een groot grasveld. Voor de kantine komt er een hoofdklasse softbalveld te liggen. Rechts van het clubgebouw een softbal- en honkbalveld voor de breedtesport. Met op het tweede gedeelte van die grasstrook het onderkomen voor de Boxerkring. Direct bij binnenkomst op het terrein aan de rechterkant gaat Punjab spelen.
Ze gaan er met z’n allen voor bij Banda Di Kas en hebben daarbij een aardig avontuur voor de boeg. Want de competitie begint in het weekend van 14/15 april. Ook daarbij gaan we ze begeleiden als aanjager. D.w.z. alle partijen scherp houden en zorgen dat iedereen naar behoren blijft meewerken aan het eigen thuis van Banda Di Kas.

Ga eens kijken, zou ik zeggen!

Groet, Roger Huys