Benefietconcert voor Pauluskerk in Open Hofkerk

9 musici verzorgden een Benefietconcert in de Open Hofkerk ten bate van de Pauluskerk op zondagmiddag 3 februari 2013. Een enthousiast publiek zorgde voor een bedrag van bijna € 800 voor de bijzondere kerk in hartje Rotterdam.
In de Open Hofkerk staat tijdelijk een klein orgel. Het orgel is bestemd voor de Pauluskerk, maar zolang die nog niet klaar is mag het muziekinstrument logeren in de protestantse kerk van Pendrecht. Het orgeltje wordt daar liefkozend ‘ons asielorgel’ genoemd.

In één van de komende maanden zal het instrument zijn uiteindelijke bestemming krijgen. Maar voordat dat het geval is, wilde de organisator van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk en zijn commissie, dat er een benefietconcert ten bate van de Pauluskerk zou komen. Tijdens dat concert wilden ze het kerkorgel en het asielorgel samen ten gehore brengen.

Jan van Dijk en Jan Blankers speelden samen het ‘Echo ad manual forte & lene’ van Samuel Scheidt op het Vierdag-orgel van de Open Hofkerk en de echo kwam van het asielorgel.

Verder werkten Irene Kleijwegt, alt, Ton Severijnen, counter tenor, het Blokfluitkwartet, Katja Dirven, cello, Kees van Goeverden, orgel en Arie van der Pol, orgel mee aan het concert. Dat zijn er toch elf, zou je zeggen. Dat klopt. Twee van de musici hadden een dubbelrol: Ton Severijnen en Kees van Goeverden spelen immers ook in het Blokfluitkwartet.

Arie van der Pol, één van de drie organisten van de Pauluskerk speelde Pachelbel’s ‘Freu dich sehr, o meine Seele’ in 3 variaties op het asielorgel. En Jan Blankers, ook organist van de Pauluskerk, en Jan van Dijk speelden samen op het asielorgel en het Vierdagorgel ‘Sarabande en Chaconne uit Suite in c mineur’ van Georg Friedrich Handel.

Bijzonder prettige aanvullingen bij de orgelmuziek waren de zang van Irene Kleijwegt met liederen van Bach. Zij werd begeleid door Jan van Dijk op het Open Hoforgel. Het Blokfluitkwartet met muziek van Jenkins en Purcell. En last but not least de cello-muziek van Katja Dirven, die Prélude, Sarabande, Bourré I-II-I en Gigue uit Suite nr. 3 van Johann Sebastian Bach ontroerend ten gehore bracht.

Een prachtig concert met zo’n 70 toehoorders, die garant stonden voor een collecte aan de deur van rond de € 800. Het publiek was vol lof over de kwaliteit van het concert.

De musici kregen zowel van de Pauluskerk als van de organisatie een kleine herinnering aan het concert in de vorm van een witte roos en een kaars.