Bibliotheek Pendrecht sluit op 29 november definitief de deuren!

De leden van de bibliotheek hebben een persoonlijke brief gehad en ook de A4-tjes op de ramen laten aan duidelijkheid niets te wensen over: op donderdag 29 november 2012 om 17.00 uur gaan de deuren van de bibliotheek in Pendrecht voorgoed dicht. Na 53 jaar is het over en uit met de bieb in de wijk. Opnieuw wordt er een publieke voorziening in de wijk wegbezuinigd want het aangrenzende wijkgebouw heeft al eerder de deuren gesloten, een maatregel die toen veel beroering heeft veroorzaakt.

Twee jaar geleden, op 14 oktober 2010, heeft de Bibliotheek Rotterdam haar toekomstplannen bekend gemaakt. Het plan moet ertoe leiden dat er minder maar betere bibliotheken in de stad zijn. Onder druk van de bezuinigingen wordt de uitvoering van de plannen versneld ingezet. Het komt er concreet op neer dat er in iedere deelgemeente één grote bibliotheek komt die kwalitatief beter is dan de bestaande kleine vestigingen in de wijken. Voor veel Rotterdammers is de bieb dan wat verder weg maar altijd goed bereikbaar met openbaar vervoer. Daarnaast wordt voor minder mobiele mensen de bezorg-aan-huis service verder uitgebreid.

Voor de deelgemeente Charlois komt er een nieuwe, grote bibliotheek op het Zuidplein die naar verwachting in 2020 wordt geopend. Volgens de plannen sluit de bibliotheek in de Larenkamp (Zuidwijk) in 2012 en in Pendrecht in 2015/2016. Als laatste gaat de bibliotheek in Charlois (Clemensstraat) in 2020 dicht en wordt de nieuwe grote bibliotheek op Zuidplein geopend.

Dagburgemeester Mario Bosch beschreef ooit in zijn weblog de historie van de Pendrechtse bibliotheek als volgt:

De bibliotheek in Pendrecht is meerdere keren verhuisd maar was altijd gevestigd op of vlakbij Plein 1953. De eerste locatie was een houten gebouw aan de Middelharnishof 2 (hier is nu de parkeerplaats bij Korpersteijn), het 10e filiaal van de Gemeentebibliotheek wordt op 2 oktober 1959 geopend door wethouder A.J. van der Vlerk. Vanwege de bouw van Korpersteijn moet het gebouwtje wijken en in 1976 verhuist de bieb naar de Tiengemetenhof 4, ook een houten gebouw dat oorspronkelijk kleuterschool De Regenboog huisvestte. Op 7 januari 1984 brandde de bibliotheek tot de grond toe af waarbij een groot deel van de collectie verloren ging. Het betekende niet het einde want de activiteiten werden voortgezet in het naastgelegen gebouw Tiengemetenhof 2. Op 11 december 1999 is het gebouw aan de Tiengemetenhof voor het laatst open en in de weken daarna worden de boeken overgebracht naar de huidige locatie op Plein 1953. Voor het eerst is de Pendrechtse bibliotheek in een stenen gebouw ondergebracht. De nieuwe vestiging ging op 3 januari 2000 open voor het publiek, de officiële opening was op 19 januari 2000.