Bien werd Rector Magnificus van de Pendrecht Universiteit

Met het omhangen van de rectorsketen bekleed ik u, met de hoogste academische waardigheid die wij kennen, en roep u daarbij toe: ‘Salve, Rector Magnifice, iterumque Salve!’, dat zei Maurice Specht tegen Bien Hofman woensdag 28 november 2012 en maakte haar Rector Magnificus van de Pendrecht Universiteit.
‘Een aantal weken terug stond ik in Amsterdam achter een katheder om daar mijn dissertatie, getiteld ‘De Pragmatiek van Burgerparticipatie’ te verdedigen. En hoewel ik van te voren niet heel enthousiast was over de hele poespas er om heen – zo moest ik in rokkostuum verschijnen, moest ik allerlei ingewikkelde formuleringen hanteren en mocht mijn dochter omdat ze nog geen 8 was er niet bij aanwezig zijn – moest ik achteraf toegeven dat een dergelijke enscenering toch wel van grote waarde is. En dat had ik ook kunnen weten, want daar gaat tenslotte een heel hoofdstuk van mijn proefschrift over.’, daarmee begon Maurice Specht zijn dies-rede in de Open Hofkerk.

Om die enscenering gaat het ook in de Pendrecht Universiteit. Dat er bewoners zijn die heel goed weten hoe zij zaken in de wijk aan moeten pakken, weet iedereen. Vaak worden ze echter over het hoofd gezien, of wordt er vanuit gegaan dat het vast niks kan/zal wezen. Met een beetje enscenering kom je veel verder. Bijeenkomsten van de Pendrecht Universiteit worden anders ingekleed en bewoners worden er ineens professor genoemd. Of zoals Pieter Tops dat zei in een interview: “Net even belangrijker gemaakt, zodat er naar hen geluisterd wordt”. Hij heeft fraaie voorbeelden beschreven en kreeg Bien al vanaf hun eerste ontmoeting op 13 oktober 2003 in de koepelzaal van het kantoor van de Nieuwe Unie aan Plein 1953 (inmiddels het Servicepunt Charlois Zuid) mee. Of was het andersom?

Zij wilde een kerstboom groter en hoger dan die op de Coolsingel. Een jaarlijks geschenk van de zustergemeente Oslo aan de stad Rotterdam moest aldus Bien overtroffen worden. Burgemeester Opstelten was erbij toen de lichtjes aangingen en bevestigde dat de boom inderdaad een ietsje groter was. Hij installeerde ook Mario Bosch als dagburgemeester en Roger Huys als nachtburgemeester.

Even net iets belangrijker maken.

Dat doet Bien al enige jaren in Pendrecht. Zij wilde zelf afscheid nemen van haar werk als administratief ondersteuner van de bewonersorganisatie en bedacht daarvoor de term symposium. In dat symposium moesten volgens haar het mandoline-orkest Opbloei, een opvoering van de Romeo en Julia van Pendrecht naar Shakespeare en naar West Side Story, maar dan op de schaal van Pendrecht en met Pendrechtenaren in de hoofdrol. De brassband MUB moest er ook in. Een rede zoals die van Pieter Winsemius een jaar geleden ook.

En dat allemaal rond een diner vond presentator Gerard Smulders.

Er kwam ook een drietal samen om verrassingen voor Bien te organiseren. In korte tijd werden buiten Bien om programmapunten in het symposium verwerkt. Zo werd voor de dies-rede Maurice Specht gevraagd en hij ging ook na wat er zou moeten gebeuren om Bien tot Rector Magnificus uit te roepen. De deelgemeente en Woonstad Rotterdam werden ingeschakeld en het Oeral Kozakkenkoor werd gearrangeerd. Jan van Dijk de organist van de Open Hofkerk wilde het symposium openen met ‘The Arrival of the Queen of Sheba’, oftewel de binnenkomst van Bien.
Voor het opdienen van het diner werden de leerlingen van Fred Steenbergen van de LMC Praktijkschool aan de Huismanstraat ingeschakeld. De verschillende gangen van het diner kwamen van poelier ’t Haasje, Oma Kookt, vishandel De Oceaan, Chinees afhaalrestaurant Pak Kai en Rawza Bakkerij. Bij dit alles moet de hulp van de vrijwilligers van de Open Hofkerk en Vitaal Pendrecht niet vergeten worden. Zij hebben een prachtig karwei verricht.

Bij elkaar een gevuld programma, dat op enthousiaste wijze aan elkaar gepraat werd door Gerard Smulders. Hij eindigde het symposium met een gesprek met Willem Giezeman en Pieter Tops, die aan de wieg van Vitaal Pendrecht en de Pendrecht Universiteit stonden. Ook Theo Coskun, portefeuillehouder van de deelgemeente deed mee aan dit gesprek.
Er werd nog eens in beeld gebracht waar het initiatief tot de Pendrecht Universiteit vandaan kwam. Het drietal had er alle vertrouwen in dat de keuze om Bien Rector Magnificus te maken een juiste was.

Salve, Rector Magnifice, iterumque Salve!