Bij het begin van 2014

JANUARI 2013
• Het Pendrecht Theater als speellocatie bestaat niet meer, vanwege de komende verbouwing van de Aldi moet het theater worden ontruimd (foto eerste rij links).
• De social sofa met het thema 60 jaar Pendrecht wordt officieel onthuld door Alaattin Erdal van de deelgemeente Charlois.
• Als gevolg van bezuinigingen zijn de hondenuitlaatplaatsen opgeheven, nu geldt overal een opruimplicht.

FEBRUARI 2013
• Vanuit Pendrecht is er een herdenkingstocht voor de watersnoodramp die 60 jaar geleden het zuidwesten van Nederland trof.
• Een politieke partij bedacht een ludieke actie ter gelegenheid van Warme Truiendag: de 22 silhouetten op de Meeuwenplaat worden aangekleed (foto eerste rij rechts).
• Na bijna 10 jaar verlaat schilderes Eveline van Rooy de wijk, zij was samen met haar man Frans en twee kinderen de eerste koper van een woonwerkwoning aan de Slinge.

MAART 2013
• De wijkbus Charlois is gered, de deelgemeente wilde de subsidie intrekken maar door kordaat optreden van het bestuur is dat plan van tafel.
• In het kader van de landelijke vrijwilligersactie NLdoet is er op het terrein van speeltuin Neeltje Jans een schoonmaakactiviteit.
• De Sint Bavokerk is één van de 90 bouwwerken die door minister Bussemaker van Cultuur is aangewezen als mogelijk toekomstig rijksmonument (foto tweede rij links).

APRIL 2013
• Het jaarlijkse bewonersfeest van Woonstad Rotterdam is in het gloednieuwe regiokantoor aan de Ooltgensplaatweg.
• Bijgestaan door Richard Feenstra van Woonstad Rotterdam heeft wethouder Hamit Karakus de officiële eerste paal geslagen voor De Borders fase 1B.
• In aanloop naar de troonswisseling organiseert de Beatrixschool een Koningsmarkt waarvan de opbrengst bestemd is voor de aanschaf van leesboeken (foto tweede rij rechts).

MEI 2013
• De nieuwe Dierenkliniek Pendrecht komt in de bedrijfsruimte aan de achterkant van de Tiengemetenflat en wordt met een open dag geopend.
• De Open Hofkerk bestaat 50 jaar en dat wordt onder andere gevierd met een optreden van de Amazing Stroopwafels (foto derde rij links).
• Achter het Biezelingeplein wordt een extra waterbuffer aangelegd.

JUNI 2013
• De hangende geraniumschalen komen niet meer terug op Plein 1953, na zeven zomers zijn ze wegbezuinigd.
• Op de plek waar Valckensteyn heeft gestaan is een houtsnipperpad aangelegd (foto derde rij rechts).
• Enkele straten in de wijk zijn volledig op de schop gegaan waaronder de Abbenbroekweg.

JULI 2013
• De Krabbendijkestraat is ruim een maand afgesloten vanwege het vervangen van de duiker in de singel.
• In restaurant Zuiderkroon heeft Esther Schouten van het project Buren voor Buren afscheid genomen van Pendrecht.
De kippenboer is er mee gestopt! Het nieuws van de onverwachte sluiting van poelier ’t Haasje gaat als een lopend vuurtje door de wijk (foto vierde rij links).

AUGUSTUS 2013
• In de zomervakantie is het schoolplein en het ingangsportaal van de Beatrixschool opgeknapt.
• De Beachweek op Plein 1953 is een jaarlijks terugkerend evenement, heel populair waren de aqua ballonnen waarin je over het water van de vijver kon lopen (foto vierde rij rechts).
• De Biljartclub Zuiderkroon bestaat 5 jaar.

SEPTEMBER 2013
Pendrecht Fietst zich Fit staat dit jaar in het teken van 60 jaar Pendrecht, startpunt van de 60 kilometer lange fietstocht is bij de social sofa (foto vijfde rij links).
• De blauwe walvis op Plein 1953 spuit voortaan vier waterstralen in plaats van één.
• In de Rilland Bathstraat start de sloop van de leegstaande Groosmanflats.

OKTOBER 2013
• Het oostelijke deel van de Sliedrechtstraat wordt opgehoogd en daarvoor moeten de bomen en de aangrenzende tuinen wijken.
Astrid’s Home Decor op Plein 1953 bestaat 5 jaar.
• De kunstramen in de gerenoveerde flat aan de Ooltgensplaatweg worden onthuld (foto vijfde rij rechts).

NOVEMBER 2013
• Als opvolger van de wegbezuinigde Kindercampus komt er onder de naam Kinderfaculteit een nieuw project voor educatieve lessen na schooltijd.
Buurt Bestuurt maakt met een groter gebied een nieuwe start in het zuidoosten van Pendrecht.
• De panden aan de Zijpe worden opgeknapt en krijgen aan de pleinkant dakkapellen (foto zesde rij links).

DECEMBER 2013
• De roadshow Veiliger Wonen doet Pendrecht aan en is te bezoeken in een tijdelijke tent langs de Slinge.
Vitaal Pendrecht bestaat 10 jaar, het jubileum wordt gevierd in een leegstaande winkelruimte aan de Krabbendijkestraat (foto zesde rij rechts).
• De Plus supermarkt gaat dicht, binnenkort opent hier een filiaal van Bas van der Heijden.

Ik wens iedereen een heel voorspoedig 2014 toe!

Mario Bosch
dagburgemeester van Pendrecht