Bijzonder concert in Open Hofkerk

Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk te Rotterdam-Pendrecht
14 maart 2010, aanvang 15.00 uur

Barok Consort “Con Amici”
Jan van Dijk, orgel

Het barokconsort Con Amici is opgericht door klassiek geschoolde musici, die aan het einde van hun conservatoriumstudie een passie hebben ontwikkeld voor muziek uit de renaissance en barok.
Aanvankelijk werd deze muziek gespeeld op ‘moderne’ instrumenten, maar om deze muziek zo authentiek mogelijk uit te kunnen voeren is er voor gekozen om renaissance/barok instrumenten te laten maken.

Inmiddels is het een veel gevraagd ensemble dat in wisselende bezettingen kan optreden. Ook op het gebied van de kamermuziek is het ensemble regelmatig actief. Zo speelde het bijvoorbeeld in de kamermuziekseries van Woerden, Dordrecht en Bilthoven. De leden van het barokconsort “Con Amici” zijn:

Dieuwke Kloppenburg : cornetto ( zink )
Klaas van Slageren : alt trombone
Wim Stoffer : tenor trombone
Bas van der Werff : bas trombone

Jan van Dijk is organist van de Open Hofkerk te Rotterdam-Pendrecht. Daarvóór was hij organist te Oude Tonge (benoemd op 13 jarige leeftijd), Middelharnis en Zierikzee. Zijn vakopleiding ontving hij aan het Rotterdams Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Voor zijn muzikale en organisatorische werkzaamheden in Rotterdam-Pendrecht werd aan hem op 20 februari 2000 de Prijs voor Kunst en Cultuur 1999 van de deelgemeente Charlois uitgereikt. Bij zijn afscheid van de muziekschool in 2004 ontving hij de waarderingsspeld van de gemeente Barendrecht. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als organist van de Open Hofkerk werd hij in 2007 onderscheiden door de kerkvoogdij met het draaginsigne in zilver en met de Karel de Stoutespeld van de deelgemeente Rotterdam Charlois.

Het programma wordt toegelicht met uitleg over de muziek en over de bijzondere instrumenten. Zowel voor als na de pauze begint de organist met een bekende orgelcompositie van Buxtehude en Bach. Daarna een aantal composities voor trombonekwartet en een dubbelkorig werk voor orgel en blazers.
In de pauze kunt u elkaar en de musici ontmoeten onder het genot van een kop koffie of thee.