Bijzondere Museumstraat in Pendrecht

Op het tweede weekend van de Museumstraat Rotterdam kon je op zaterdag 21 juni in de Middelharnisstraat in Pendrecht een leuk programma volgen en 5 musea aan huis bezoeken.

Precies om twaalf uur vond de feestelijke opening plaats voor de Tiengemetenflat t.h.v. Middelharnisstraat 121b.

Voor de gemeenschappelijke ruimte van dit flatcomplex was een informatiekraam ingericht en werden alle museumbezoekers geregistreerd en van een stempel voorzien. De suppoosten bij de musea in de straat waren gelukkig niet zo streng dat ze uitsluitend mensen met een stempel toelieten. De registratie was toch belangrijk. Er werd immers een emailadres genoteerd en op deze manier blijf je op de hoogte van de Rotterdamse museumwereld.

Ed Goverde oud bewoner en voormalig voorzitter van deelgemeente Charlois opende de dag. Hij stelde zichzelf voor als jongen van de katholieke zuil en wees op Rien van Keulen die voor hem zat en als onderwijzeres op de Onze Lieve Vrouwe van Lourdesschool veel kinderen had onderwezen. Zij op haar beurt was speciaal voor haar Edje naar beneden gekomen uit haar woning hoog in de Tiengemetenflat. Ed toonde zich verheugd om als jongen van de wijk deze opening te mogen verrichten en deed graag mee aan het gesprek dat verderop in het programma plaats zou vinden in de ruimte van de Tiengemetenflat.

Bien Hofman nam ook het woord om iedereen vanuit Vitaal Pendrecht hartelijk welkom te heten,

en Gino van Weenen (dichter en lid van jong RRKC-Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur) droeg een gedicht voor,

waarna het Pendrechtse Popkoor Xing de openingceremonie afsloot met een fraaie vertolking van Eight Days A Week van The Beatles.

Meteen daarna openden de musea-voor-één-dag de deuren voor het publiek. Je kon zaken van het Belasting- en Douanemuseum zien bij Emra in huis; de Kunst Uitleen had een plekje in het huis van Stef, het Maritime Museum was te gast bij Antonio en hij had zelf veel te vertellen over Hawaiiaanse muziek en vooral over de gitaartvirtuoos Bob Brozman; in de gemeenschappelijke ruimte was op de vide ruimte ingericht voor het Stedelijk Museum Schiedam en in het Arboretum lagen interessante zaken van het Stadsarchief.
De musea sloten kort voor de afsluitende act hun deuren.

O.l.v. Dennis Lausberg, directeur van Woonstad Rotterdam Zuid vond tussen twee en drie uur een gesprek plaats in de Huiskamer van de Museumstraat op nummer 121 b. Aan tafel zaten Clasien Kramer één van de eerste bewoners van de wijk en zij heeft Lotte Stam-Beese persoonlijk ontmoet; Ed Goverde; Gert Jan te Velde, architect en verantwoordelijk voor de renovatieprojecten Zuiderdiep en De Borders; nachtburgemeester Harry Kock en dagburgemeester Mario Bosch. Zij spraken over het effect op het wonen in de wijk van Lotte Stam-Beese; de op- en neergang en weer opkrabbelen van de wijk en het belang van vrijwilligerswerk voor de ontwikkeling van de wijk.

In de Toneelwinkel op Plein 1953 nummer 59 vond om half één de workshop eventfotografie plaats!

Het Popkoor Xing trad meteen na de opening op in de Open Hofkerk en werd om drie uur opgevolgd door organist Jan van Dijk die uitleg gaf over het fraaie en bijzondere Vierdag-orgel van de kerk. Hij wees op de horizontaal uit het orgel stekende trompetten. Die vindt je Nederland nauwelijks, maar in Spanje deste meer.

Hij vroeg wat men wilde horen en speelde vervolgens Jesus bleibet meine Freude en Toccata en Fuga van Johann Sebastian Bach.

Gedurende de dag brachten spelers van het Pendrecht Theater verhalen en stukken ten tonele,

werd er sjoelbak gespeeld door jong en oud

en trad het Ritmisch koor Sint Bravo op de verschillende museumlocaties op:

Arboretum Pendrecht,
voor de huiskamer Middelharnisstraat
en tot slot op de galerij van de t.h.v. Middelharnisstraat 41.

Het festival werd afgesloten rond half vijf met een optreden van de Pendrechtse Zomercarnavalsgroep Elégance met hun Queen Shemira Hernandez, die iedereen naar de Middelharnisstraat 41 lokte.

Daar vond een spetterend optreden van de brassband van de groep plaats met nachtburgemeester Harry Kock en een aantal kinderen in een gastrol

en brachten Annie van der Velde en Bep van Krimpen het theaterstuk Assepoester van het Pendrecht Theater

vervolgens zong het Ritmisch koor Sint Bavo o.a. The Rose en het Museumstraatlied

en dankten de dag- en nachtburgemeester van Pendrecht iedereen voor hun bezoek aan de Middelharnisstraat Museumstraat.

Het zoontje van Natasha, één van de leden van het koor, zwaaide het publiek vanaf de galerij zeer toepasselijk vaarwel.

Een bijzondere dag in Pendrecht.