Bijzondere Pendrechtse, die Stella Tang

Stella Tang komt uit Mianyang middenin China. De provincie heet Sichuan en Mianyang het ligt 111 kilometer noord oostelijk van Chengdu de hoofdstad van Sichuan. Nick haar man komt uit het midden van Engeland. Hij studeerde op de universiteit van Manchester. Stella wil haar kennis doorgeven.
Stilzitten kan ze niet. Ze heeft veel van haar eigen cultuur, Chinees en van een familie om de hoek, Tibetaans, maar weet inmiddels ook van alles van de Engelse cultuur van haar man Nick. Ze moet haast college gevolgd hebben bij haar schoonmoeder. Ze trakteerde de mensen van Vitaal Pendrecht al eens op een excellente Christmas Pudding.
En … Vitaal Pendrecht volgde haar en haar Rainbow Arts Group al eens met Chinees Nieuwjaar in het Theater Zuidplein en op weg naar de prijs van Holland ’s Got Talent. De groep oefende in het Turks Huis en ook in het Servicepunt Charlois Zuid. Dat laatste doen ze nog steeds, trouwens. Stella leert wie dat maar wil Chinees – Tibetaans dansen, zingen en choreografie. Ook de decoratie zijn bij haar in goede handen. Stella kan het bekende Chinees Tibetaanse lied Qinhai Lake zingen als geen ander. Dat liet ze op het nieuwjaarscollege van Vitaal Pendrecht 2012 horen in de Open Hofkerk. Haar vriendin Fiona ook lid van de Rainbow Arts Group speelde op de piano en hoe.

Op www.tangray.nl is er van alles te vinden over de Rainbow Arts Group.

Onlangs zei ze kom mijn High Tea eens proeven. Ik breng het mee naar het Servicepunt, wanneer zijn jullie er? Nou dat viel nog niet mee. De groep oefent in het centrum op donderdag in de vooravond en dat is nou juist ……

Dus een aparte afspraak gemaakt bij haar thuis in de Ellewoutsdijkstraat. Half vier op vrijdagmiddag 9 augustus. Het duo van Vitaal Pendrecht liep door de straat en zag Romy van Veen. Romy is nog één van de Opzoomeraars van het eerste uur in de Ellewoutsdijkstraat. “Weet je dat je een heel bijzondere buurvrouw hebt, Romy?’, vroeg Rieks. “Nee, maar het is allang niet meer zo in de straat als een paar jaar geleden hoor! Er zijn veel nieuwe mensen komen wonen, sinds Astrid vertrok en een aantal oud-gedienden overleden zijn!”, was het antwoord.

En in die tussentijd ging het gesprek in het Engels, want Nederlands is niet de sterkste kant van Stella, over China, Engeland en de Kinderfaculteit van de Pendrecht Universiteit, want de kinderen in de wijk kunnen veel van Stella leren. Naast de specialiteiten van de Rainbow Arts Group komen er dus ook ‘kooklessen’ van een buurvrouw uit de wijk. In ‘t Engels, de taal van de universiteit, toch?
Op woensdag oefent de Ramain Groep van mevrouw Kharag in het centrum. Surinaamse mensen met hun roots in India. Stella is vast van plan ook met hen contact te gaan leggen en wie weet wat dat allemaal op gaat leveren.

Stella glunderde bij het zien dat haar gerechten in de smaak vielen. Nick krijgt vaak lekkernijen mee voor zijn collega’s op zijn werk. Zondag werd er in twee andere woningen in Rotterdam ook nog een keer genoten van het heerlijks uit Stella d’r keuken.

Buiten gekomen vrijdag bleek Romy nog op straat met buren. Het duo deed kort verslag. “Oh je bedoelt dat Chinese vrouwtje? Ja ik weet waar ze woont, maar die is altijd heel druk bezig, dus we spreken elkaar niet zo. Ja Eudia King woont er ook nog, maar die is ook altijd heel druk.”, reageerde ze. Misschien is de volgende Opzoomeractiviteit in aantocht en is de nieuwe Opzoomergroep Ellewoutsdijkstraat geboren.

Wie weet?!