Boeken en bommen op Heijplaat

‘Boeken en bommen op Heijplaat’

U I T N O D I G I N G

KOMT U ZATERDAG 21 DECEMBER NAAR DE KOLK?

Aan de hand van een aantal speciale gasten gaan we dieper in op de inhoud van het deze middag te presenteren boek ‘Heijplaat in oorlog, Heijplaat in vrede’. U kunt dan tevens kennismaken met de drie Charloise jongetjes en het Maastunnelmeisje die als eersten ooit door de voetgangerstunnel (tunneldelen gebouwd in dok op Heijplaat) liepen. U wordt meegenomen naar de buik van het ss Rotterdam (gebouwd op RDM Heijplaat) die zijn oorlogsgeheimen zal onthullen. Deze speciale middag is een mix van boekpresentatie, lezing, talkshow en een unieke kans om kennis te nemen van de diepste geheimen van Heijplaat, het ss Rotterdam en de in de Heijsehaven gebouwde Maastunneldelen.
Waar schrijver Jan Brokken in zijn roman De Vergelding het drama van Rhoon behandelt, gaat Heijplaat in oorlog, Heijplaat in vrede uitgebreid in op het verraad van Heijplaat en de gevolgen daarvan voor uitbater en verzetsheld Arie den Toom van café Courzand. Ook het project Jonge Vrede komt op deze interessante middag uiteraard aan bod.

Met trots en schaamte presenteren wij op zaterdag 21 december om 15.00 uur de opvolger van het eerder verschenen boek: Heijplaat in verzet. Trots zijn wij op het prachtige boek Heijplaat in oorlog, Heijplaat in vrede. Dit historisch verantwoorde, bijna 200 pagina’s tellende boek bevat veel nog nooit eerder gepubliceerde foto’s en prachtige verhalen en bijdragen van gewone en bekende Nederlanders en Heijplaters.
En wij schamen ons een beetje omdat de presentatie ervan zo lang heeft geduurd. Maar het lange wachten had een goede reden. Er was aanzienlijk meer onderzoek nodig om de juiste feiten boven water te krijgen en mensen de tijd te geven hun verhaal te doen. We wilden bovendien volledig zijn in onze bevindingen want dit boek, het vervolg op het eerder verschenen Heijplaat in verzet, maakt de oorlogsgeschiedenis van Heijplaat, buurtschap de Heij en de Waalhaven zo goed als compleet, althans naar hetgeen wij na stevig en diep onderzoek boven water hebben kunnen halen.

Het boek zou 114 pagina’s dik worden. Het lange wachten wordt beloond met 80 pagina’s vol foto’s en tekeningen en verhalen extra. De verkoopprijs is vastgesteld op 19 euro. Maar wie komende zaterdag 21 december naar De Kolk komt betaalt slechts 15 euro voor dit boek. Dit is een eenmalige korting van maar liefst 4 euro! Wellicht een mooi cadeau voor de komende kerstdagen voor uw familie en vrienden. De auteurs signeren op verzoek uw boek.

Namens het 4 mei Comité Heijplaat, het project ‘Jonge Vrede’ en Archief Historisch Heijplaat,

Jean-Philippe van der Zwaluw en Joop van der Hor

Voor en na de presentatie bezoekt u natuurlijk de gezellige kerstmarkt op het Rondoplein !!!