Boottocht voor een ontmoeting tussen het CDA en vrijwilligers.

“De opkomst was groot en representatief voor Rotterdam Zuid.
De bedoeling was om op informele wijze samen te zijn en tot een goed gesprek te komen. De Smaragd II lag al aangemeerd aan de kade achter het nieuwe Luxor theater. Om 19.00 uur mochten we aan boord en onder het genot van een kopje koffie kwam het gesprek al gauw op gang”, aldus Ed Seibert één van de varensgezellen, die op de uitnodiging van het CDA waren ingegaan. Ed maakte het volgende verslagje.
Op een formulier stonden vragen over de doelgroepen en de activiteiten. Ook waren er vragen over knelpunten die ondervonden worden bij het organiseren ervan. Het CDA was nieuwsgierig naar uitdagingen, maar ook wat de verwachtingen zijn t.o.v. hen in 2007/08. Ze gebruikten daarbij de kreet uit de haven: mopperen, niet verwarren met het klagen wat iederen op eerste gezicht denkt.
Pendrecht werd vertegenwoordigd door enkele kersverse bestuursleden van de Bewoners Organsatie, Gerard Boom en Simone van Arendonk. Bovendien en dat is een primeur was ook Gonny Dekker van het Pendrechts Wijkorkest van de partij. Zij hebben al hun ideeën en opvattingen kunnen bespreken met de heer de Vries, van de tweede kamer. Ed Seibert bleek zijn hoofd vol te hebben met leuke ideeën. Al zegt ie dat van zichzelf, buitenstaanders kunnen beamen, dat dat waar is. Hij greep zijn kans en benutte die goed. Pendrecht werd goed onder de aandacht gebracht bij het CDA.
Het vrijwilligerswerk loopt regelmatig tegen problemen aan, volgens Seibert, en de financiën zijn vaak moeilijk voor elkaar te krijgen. We hebben het Pendrechts Wijkorkest opgericht en willen daar graag instrumenten voor aanschaffen om het orkest uit te breiden. De muzikanten wonen in de wijk en hebben vorig jaar tijdens het Volkstheater een brunch concert gegeven. Het orkest gaat door met die concerten en is op zoek naar een eigen piano. Er werd gevraagd om tijdens de vaartocht een idee in te leveren om mee te dingen naar de prijs van 250 euro en Ed greep ook deze kans aan. Ook Gerard Boom had een idee: met jongeren bedrijven gaan bezoeken om ze op die manier kennis te laten maken met de mooie beroepen, die er in hun nabijheid op Rotterdam Zuid te vinden zijn. De arbeidsmarkt trekt weer aan en we moeten daar gebruik van maken vindt Boom.
Kamerleden bleken een aandachtswijk te hebben geadopteerd. Voor de heer de Vries is dat Crispijn in Dordrecht. Pendrecht is ook een aandachtswijk en er wordt in Pendrecht halsreikend naar uitgezien wie van de kamerleden Pendrecht’s adoptie “vader of moeder” is geworden. Vitaal Pendrecht houdt u op de hoogte.
Ook bewoners uit de Beverwaard en van Het Noorder Eiland waren erbij en waren erg spraakzaam. De vaartocht werd opgeluisterd door muziek en werd ervaren als zéér geslaagd.
De avond werd mede mogelijk gemaakt door de Stichting van de Christen Democratie Rotterdam.