Brand in de voormalige Ocrietfabriek

De Ocrietfabriek in Eemnes (bij Baarn) is het bedrijf waar in de wederopbouwperiode de lavetten werden gemaakt, de wastobbe die in bijna iedere Pendrechtse badcel te vinden was. Het vuur brak gisteravond om zeven over zeven uit in een bijgebouw of container bij de fabriekshal, zo meldde de brandweerwoordvoerder. De vlammen sloegen snel over naar de gevel en het dak van het pand waardoor de brandweer besloot op te schalen naar grote brand. Om acht uur kon het sein brand meester worden gegeven.

Vanwege het gevaar van vrijkomende asbestdeeltjes was de omgeving afgezet, onderzoek na de brand toonde aan dat er een minimale hoeveelheid asbest is vrijgekomen. Volgens de brandweer is er asbest gevonden op het fabrieksterrein maar de vezels zijn niet op de openbare weg terecht gekomen.

De Ocrietfabriek staat al jaren leeg, het bedrijf is in augustus 2008 na de vondst van asbest onmiddellijk gesloten en een maand later is de Ocrietfabriek failliet verklaard. Het complex staat op de nominatie om gesloopt te worden maar niemand wil de asbestsanering betalen. De gemeente Eemnes heeft plannen voor woningbouw op het Ocrietterrein terwijl de Utrechtse Stichting voor Industrieel Erfgoed USINE zich sterk maakt voor behoud van het complex vanwege de cultuurhistorische waarde.

Dagburgemeester Mario Bosch heeft op zijn website een speciale pagina over het lavet en de Ocrietfabriek waar hij regelmatig reacties op krijgt. Het was dan ook één van de lezers van deze pagina die Mario op de hoogte stelde van de brand.