Buurt Bestuurt Bruist! workshops 18 januari 2014

Burgemeester Aboutaleb, nodigt de deelnemers aan Buurt Bestuurt graag uit voor Buurt Bestuurt Bruist op zaterdag 18 januari 2014, van 10.00 – 15.00 uur. Om inspiratie en frisse ideeën op te doen voor het nieuwe jaar en om elkaar te ontmoeten.
Beste deelnemer aan Buurt Bestuurt,

Graag nodig ik u uit voor Buurt Bestuurt Bruist op zaterdag 18 januari 2014, van 10.00 – 15.00 uur.

Om ons allemaal te voorzien van inspiratie en frisse ideeën voor het nieuwe jaar organiseren we een dag om kennis te maken, kennis te delen en om elkaar te ontmoeten.

Het programma van de dag is:

09.30 uur Inloop
10.00 uur Welkom door Burgemeester Aboutaleb
Inspiratie
Buurt Bestuurt Draait Door
11.30 uur Workshops (ronde 1)
12.30 uur Lunch
13.30 uur Workshops (ronde 2)
14.30 uur Bruisende verrassing
15.00 uur Borrel
16.00 uur Einde

In korte, interactieve workshops kunt u ervaringen uitwisselen en tips met elkaar delen. In de bijlage leest u kort over de verschillende workshops.

Ik zou het erg op prijs stellen als u aanwezig kunt zijn om uw kennis, ervaring en vragen over Buurt Bestuurt te delen.

Meld u nu aan via: buurtbestuurtbruist@rotterdam.nl.

Kent u andere mensen die actief zijn in uw buurt maar die geen uitnodiging hebben ontvangen, voelt u zich dan vrij om deze uitnodiging ook aan hen door te geven.

Heeft u geen internet of belt u liever: Jolanda Vos-ter Wolbeek, communicatieadviseur, tel. 010 267 14 13.

En wat is uw succes in de buurt? Deel met anderen! Neem uw succesverhaal in beeld of woord mee voor de Succesmuur…

Ik zie u graag op 18 januari! Buurt Bestuurt Bruist!

Met vriendelijke groet,

ing. A. Aboutaleb

Burgemeester Rotterdam

1. Stront aan de knikker

In veel wijken spelen dezelfde problemen die toch zo ontzettend moeilijk zijn aan te pakken. Met welke problemen heb jij te maken en zijn er misschien oplossingen die wel werken? Laat je inspireren.

2. Een grote familie: met zijn allen!

Aan de slag in je wijk doe je het liefste met anderen. Dan kun je het werk verdelen. Daarvoor is het belangrijk om veel mensen te kennen. Maar hoe doe je dat? Hoe bouw je een netwerk op? En hoe kun je dat gebruiken?

3. Social media

Facebook, Twitter, Linkedin, Youtube, whatsappen en pingen… al die sociale netwerken en slimme manier om contact te maken zijn niet meer weg te denken. Maar hoe werkt het toch allemaal? Wat kan wel of juist niet? Tips en trucs door twitter-cop Arnoud Grootenboer.

4. Wat is jouw Top 3?

Hoe stel ik een Top 3 samen van de problemen die als eerste moeten worden aangepakt? Hoe boek ik successen? Wat kan ik verwachten van mijn Buurt Bestuurt-comité? Tips en trucs voor een succesvolle Top 3.

5. Helpers gezocht

Veel handen maken licht werk. En bovendien is het ook veel gezelliger. Maar hoe krijg je je buren enthousiast om ook mee te werken? Hoe haal je meer vrijwilligers in huis? Tips en trucs door vrijwilligersorganisatie Pep.

6. Wazzzzuppp?

Op straat botst de cultuur van jongeren vaak met die van bewoners. Je spreekt jongeren aan en krijgt gelijk een grote mond. Dat kan anders! Spreek jij de taal van de straat? Of: hoe spreek je jongeren aan?

7. Feestje!

Altijd al een evenement willen organiseren? Daar komt veel bij kijken. Waar moet je aan denken? Wat heb je nodig? Hoe wordt het een succes? Tips en trucs van het Opzoomer Mee-team. En dan… partytime!

8. Chillen

Leuk dat chillen van de jongeren in de wijk, maar dit kan overlast geven. Hoe ga je hiermee om? Wat kun je het beste doen? Jongeren op Zuid staan voor je klaar en vertellen over hun eigen ervaringen op straat.

9. Schouwen

Een schouw is een goede manier om problemen in de wijk in kaart te brengen. Maar uh… waar moet je eigenlijk op letten? En als je wat tegenkomt, wat moet je dan eigenlijk doen? Na deze workshop ziet de wereld er nooit meer hetzelfde uit dankzij oud-politieman en trainer Ies Havenaar.

10. Vergaderen doe je zo!

Altijd al willen weten hoe je nog leuker kunt vergaderen? Tijd besparen? Energie?
Samen met acteurs krijg je leuke tips en ideeën hoe je effectief kunt vergaderen.

11. Promotie

Voor je eigen buurt is het belangrijk om te vertellen welke resultaten je boekt. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe promoot je je eigen Buurt Bestuurt-comité? Hoe communiceer je met je buren? Wat heb je nodig? Alles wat je wil weten over publiciteit en communicatie komt hier aan bod.

12. Pak het eens anders aan!

Vergaderen doen we meestal in een zaaltje aan een tafel… Maar waarom eigenlijk? Er zijn veel manieren om elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan. Doe het eens helemaal anders. Neem een stoel en tafel onder je arm en zoek andere manieren om de buurt in te gaan. Wijkagent Wilco Berenschot geeft het goede voorbeeld.

13. Creatief denken

Doe het eens anders. Out of the box. Kijk naar wat je kan en allemaal hebt. Een enthousiaste workshop waardoor je uitkijkt naar je volgende Buurt Bestuurt bijeenkomst.

14. Stevig in je schoenen staan

Hoe maak je jezelf weerbaar, sterker? Een actieve en praktische training waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Op de 18e kunt u aangeven welke workshops u wilt volgen!