Buurthuis staat er al

Hij begrijpt niet waarom bewoners van Pendrecht de koe niet al heel lang bij de horens hebben gevat. Het destijds tijdelijke onderkomen van ‘Het Koningsnestje’ of zoals de stichting nu heet ‘Kiddoozz’ staat nog steeds ongebruikt op de hoek van de Melissantstraat en de Slinge.
Er ontstond destijds rumoer over de sluiting van ‘De Middelburgt’, het wijkgebouw van Pendrecht met daarin een activiteitencentrum van de inmiddels failliete organisatie Charlois’ Welzijn. Sommige mensen noemden dat het Buurthuis. Zo’n voorziening was er ooit ook in Pendrecht. Het Buurthuis Pendrecht stond aan de Schuddebeursstraat en op die plek staan nu eengezinswoningen.

Andries Haak reageerde op de website van Vitaal Pendrecht met:

“Op de hoek van de Slinge en de Melissantstraat staat nog steeds het tijdelijke onderkomen van Kiddoozz, staat er op de website van Mario. Dit gebouw had al een jaar het buurthuis kunnen vervangen of denkt men zo traag, als je nog even wacht slopen ze het gratis voor je.”

Toen de Kiddoozz verhuisden naar hun nieuwe plek aan de Sliedrechtstraat, ging het bericht dat ze ook nog tijdelijk de ‘wissel’voorziening aan de Slinge/Melissantstraat zouden gebruiken. Er was toen nog veel vraag naar kinderopvang. Dat is inmiddels anders.

In die tussentijd is ook sprake geweest van het bouwen van de uitgestelde woon/werkwoningen zoals er op de hoek van de Middelharnisstraat en de Slinge staan.

De tegels en dergelijke rondom de noodvoorziening zijn al weggehaald en het wachten is kennelijk op een noodzaak om de containers elders te gaan gebruiken.

De mensen die destijds de buurthuisfunctie wilden behouden denken veel meer in de richting van lege winkels op Plein 1953.