Buurtpreventieteam Albrandswaard wisselt van gedachten met Buurtpreventieteam Pendrecht-Zuid

Vanavond (dinsdag) bezocht een delegatie van Buurtpreventie Albrandswaard onze wijk om van gedachten te wisselen over buurtpreventie. In Pendrecht-Zuid is namelijk een buurtpreventieteam in oprichting en daarover werd een speciale informatiebijeenkomst georganiseerd in de Kinderfaculteit.

Buurtpreventie Albrandswaard
Hans Huijgen kreeg er schoon genoeg van. Zijn buurt, Rhoon-Noord, leek wel een oorlogsgebied: de ruit van zijn auto werd ingeslagen, het tuinhek ging in de fik en onverlaten hadden de elektrische bedrading van lantarenpalen vast gemaakt aan het hek van een speelplek. Dat er geen doden bij gevallen zijn, vindt hij een wonder. Hij kwam in actie en ging met buren de straat op om te kijken wie dit allemaal op zijn geweten had.

Zo ontstond negen jaar geleden Buurtpreventie Albrandswaard, dat inmiddels bestaat uit een heel team met meer dan 45 vrijwilligers. In herkenbare gele jassen, met portofoons en op bromfietsen houden zij een oogje in het zeil. Op diverse plekken hangen waarschuwingsborden met ‘Attentie Buurtpreventie’.

Dat heeft enorm geholpen. Het team kreeg steun van de gemeente en de politie, maar wordt vooral gesponsord door bedrijven uit de Albrandswaard. Die zijn enorm veel dank verschuldigd aan de extra ogen en oren van de politie in de Rotterdamse buurgemeente.

Buurtpreventie Pendrecht-Zuid
Annemarie Fongers en Michelle Visser van de directie Veiligheid besloot het Rhoonse team uit te nodigen om de gangmakers van Pendrecht-Zuid op gang te helpen. Twee weken geleden was er al een eerste bijeenkomst en vanavond was de tweede. Hierbij waren ook de jongeren van Buurtvrij en Jong Burgerblauw aanwezig, net als wijkagent Ruben van der Meijde en Laura Klop van Stadsbeheer Veilig. Op de vraag wie coördinator wil worden en een begin wil maken met het Buurtpreventieteam Pendrecht-Zuid meldden zich direct twee bewoners.

Binnenkort kunt u ze zien in de straten rondom de Sliedrechtstraat. Het verhaal van Hans Huijgen en zijn collega’s heeft er goed bij geholpen. In de Herkingenbuurt is overigens al een buurtpreventieteam begonnen. Nu de Zierikzeebuurt nog.