Charlois’ Kunst Festival 2007 in de Larenkamp

Het programma omvatte muziek, dans, zang, beeldende kunst, poëzie, literatuur en workshops theaterorgel en djembé. Voor de organisatie stond de Stichting “Charlois’ Kunstfestival” garant.
Gedurende de gehele dag traden ongeveer 25 koren, orkesten, groepen en duo’s op. Het programma was zeer gevarieerd en internationaal en bestond uit zowel pop-, klassieke- als volksmuziek en dans. De belangstelling voor deelname was dit jaar zo groot dat de organisatie, evenals vorig jaar, via loting het programma heeft moeten samenstellen.
Roland Vonk hield in de bibliotheek causerieen. De schrijver en radiopresentator was uitgenodigd om een en ander te vertellen over het belang van geluidsdragers, ook voor literatuur. Daarnaast leverden leden van de Declamatiegroep Rotterdam hun bijdrage en was er een Open Podium.
De Cultuurprijs werd uitgereikt aan kunstenaar Michiel Brink won de Charloise Cultuurprijs 2007. Michiel Brink is al jaren een bekend gezicht in de Charloise kunstsector. In 1994 vervaardigde de graficus het kunstwerk ‘De Peperbus’ die tegenover wijkgebouw Historisch Charlois staat. Met de 2500 euro die hij won, wil Brink een heel andere weg inslaan. ,, Eigenlijk wil ik mensen weer met de hand leren schrijven,” zei hij. ,,Tegenwoordig schrijft iedereen op tekstverwerkers, terwijl juist een handschrift veel over iemand zegt. Met de geldprijs wil ik bewoners uitdagen in hun eigen handschrift een kort gedicht te schrijven.”
Zaterdag 10 en zondag 11 februari was er op de eerste etage van de larenkamp een tentoonstelling van werken die circa 30 amateur-beeldend kunstenaars hadden ingezonden. Na het festival zal de expositie van 13 februari tot 24 maart te zien in verpleeghuis Slingedael, Dreischorstraat 85 in Pendrecht.
Ook dit jaar was er weer een workshop. Dit keer was gekozen voor djembé (Afrikaanse trom). Bezoekers konden kennis maken met en meedoen aan deze populaire vorm van trommelen.
Het theaterorgel uit de voormalige Colosseum Bioscoop was ook op het festival te horen. Tussen 13.00 en 15.00 uur werd verteld over de geschiedenis van dit door vrijwilligers gerestaureerde instrument. Verder liet men horen waarvoor dit orgel werd gebouwd en gebruikt, namelijk de begeleiding van zogenoemde “stomme” films. Het orgel werd ook door bezoekers van het festival bespeeld.