Clasien Kramer en “Karel de Stoute”

De bijgaande foto is van Cor Vos, die niet alleen ’s werelds beste wielerfotograaf is, maar ook weet hoe hij belangrijke gebeurtenissen in Charlois het beste op de gevoelige plaat vast kan leggen.

Het bericht op de deelgemeentewebsite vermeldt verder:

De “Karel de Stoute” is een bijzondere Charloise onderscheiding, die slechts bij hoge uitzondering wordt uitgereikt als blijk van grote waardering en dankbaarheid, aan een persoon die zich voor de deelgemeente of de gemeenschap van Charlois op uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt. En dat is zeker een kwalificatie die geldt voor Clasien Kramer-Oonk.

Maatschappelijk werk
Zij kwam, samen met haar man Jan, in 1955 in Pendrecht wonen en begon er een eigen praktijk als verloskundige in deze groeiende, kinderrijke wijk. Zij stond in die jaren menig aanstaand moeder met raad en daad terzijde en was een bekende en gewaardeerde persoon.
Later ging zij maatschappelijk werk studeren en toen zij gevraagd werd in de directie van Valckensteyn zitting te nemen, stopte ze met haar werk als verloskundige. Na een jaar werd zij benoemd tot een van de directeuren van OWG, waar zij het maatschappelijk werk handen en voeten ging geven. Zij vervulde deze functie tot haar pensionering. Daarna werd zij commissaris van OWG, tot aan de fusie.

Nooit stilzitten
Niet alleen in haar carrière was Clasien actief voor Rotterdam-Charlois; ook daarbuiten ontplooide ze vele bezigheden ten bate van de Charloisers. Als voorzitter van het Willemsenfonds zette zij diverse activiteiten op. Zelf leidde ze jarenlang een handwerkgroep in Valckensteyn. Verder was zij voorzitter van het Ouderenplatform Pendrecht en deed zij vrijwilligerswerk bij Humanitas en Nivon.

Deelraad
Na haar pensionering werd zij namens de PvdA gekozen in de Charloise deelraad. Later werd zij fractievoorzitter. Na twee perioden nam zij uit principe afscheid van de deelgemeentelijke politiek. Wel stapte ze in de deelgemeentelijke Beroepscommissie en werd daar voorzitter van. In 2010 nam zij afscheid; zij vond het gezien haar leeftijd genoeg.
Maar achter de geraniums zitten is nu eenmaal niets voor Clasien; zij geeft momenteel conversatielessen in het Pendrechtse Vrouwenhuis Vitale Wereldvrouwen. Verder doet de Bewonersorganisatie Pendrecht nog regelmatig een beroep op haar en niet tevergeefs.

De “Karel de Stoute” is tot op heden slechts twee keer eerder uitgereikt; aan de oud-bestuurders Dick Lockhorst en Lionel Martijn, bij hun afscheid van de deelgemeentelijke politiek op 22 april 2010. De onderscheiding bestaat uit een bronzen beeld van de stichter van Charlois, Karel de Stoute, en een oorkonde.