Dag meneer Aboutaleb, groet van Coen Veldoen

Coen Veldhoen stuurde zijn opmerkingen aan het adres van de burgemeester van Rotterdam, meneer Aboutaleb, rond en maakte daarmee diverse emailcontacten van hem attent op het Radio Rijnmond programma waarin luisteraars hun mening kunnen geven aan de eerste burger van Rotterdam.
Op de zijn bekende kritische manier zette hij zijn opmerkingen aan meneer Aboutaleb vast op papier. Hier volgt onverkort zijn bericht.
Hij spreekt namens de Pendrechtenaar. Niet alles zal hem in dank afgenomen worden, want over die koffer die hij Ahmed Aboutaleb wil laten pakken om Rotterdam in Afrika te gaan promoten? Voorgangers van meneer de burgemeester werden nog al eens aangesproken op hun buitenlandse reizen en wat die allemaal zouden kosten. Maar leuk blijft de boodschap van Coen Veldhoen wel. Zijn leeftijd en zijn naam komen hem goed van pas. Ahoewel, Veldhoen? Veldwachter of Pendrechtwachter passen misschien beter bij hem in dit geval. Hij leest overlast veroorzakende horecamensen zelf de les.

En misschien kan een andere wijkbewoner van de African United Women hem helpen. Zij kent de weg in Uganda en in haar groep zitten vrouwen uit andere Afrikaanse landen. Helaas is hun gemeenschappelijk taal niet Frans, maar Engels, maar ook die taal zal Aboutaleb vast machtig zijn.

Kortom lees maar:

Lezer dezes.

Geen vragen aan onze burgemeester maar opmerkingen!

Men vindt dat onze burgemeester zich teveel bezig houdt met plaatselijke problemen. Ik begrijp wel dat na het echec van Hoek van Holland hij van dit incident een soort veiligheidstrauma heeft overgehouden.
Ik lees niet anders dat na een incident de éne kroeg na de andere voor bepaalde tijd wordt gesloten.Ik betwijfel of dat in een aantal gevallen de juiste oplossing is. Over de gevolgen hiervan wordt niet goed nagedacht. Het sluiten heeft gevolgen voor het personeel, de uitbater komt in financiële problemen en de overlast verplaatst zich naar de straat.

Wij hier in Pendrecht hebben dat aan den lijve meegemaakt. Voor een periode van 3 maanden werd hier een kroeg gesloten. De Pendrechtenaren waren het met die beslissing niet eens. Van alle kanten hebben wij geprobeerd het besluit ongedaan te maken. Het is toen weer eens gebleken dat je als burger niet wordt gehoord. Wij kiezen onze bestuurders en die gaan dan voor ons beslissen. Helaas worden we soms weggezet als een stel debielen.
Een prachtig voorbeeld is dit wijk Pendrecht.
In het verleden zijn hier keer op keer bestuurlijk foute beslissingen genomen tegen de adviezen van de bewoners.
Wat we hebben overgehouden is een gemutileerd wijk.
Maar het gaat de goede kant op, want inmiddels gaan de bewoners zich met de gang van zaken bemoeien.
Ik heb vorige week nog een uitbater van een horecagelegenheid met zijn oren naar buiten getrokken en hem onvervalst op zijn Rotterdams de waarheid gezegd. Dus geen politie, geen DCMR. Dit lossen we tegenwoordig zelf op.

Maar ik heb een oplossing.
Bij volgende dreigende sluitingen mij er bij halen. De uitbater ontbieden bij de burgemeester. Geen slippendragers er bij. Alleen de burgemeester en naast hem Veldhoen en die gaat het woord doen. Dat vergeet de goede man zijn leven niet meer Zo moet je dat oplossen in Rotterdam, op zijn Rotterdams.
Geen sociale gevolgen, personeel niet in de WW, leveranciers krijgen hun geld en geen ellende die zich naar de straat verplaatst.
En ik weet waar ik over praat want mijn inmiddels lange leven is en opeenstapeling van fouten en blunders.

Ik ben nog niet klaar met de burgemeester.

Hij moet zoals vele van zijn voorgangers zich meer met “het buitenland” bemoeien. Door zijn goede beheersing van de Franse taal kan hij veel betekenen in vele Franstalige landen in Afrika. Binnen 10 jaar schat men, is Afrika één van de grootste economieën ter wereld. China, Frankrijk, Belgie en Duitsland zijn regelmatig te vinden in Afrika. Dus mijnheer Aboutaleb pak je koffers en ga met de Rotterdamse havenjongens zaken doen in in de Franstalige gebieden.
Wij willen u hier voorlopig zo weinig mogelijk zien en horen. Ik hoop dat uw “vervangers” genoeg kwaliteit hebben om de toko bij uw afwezigheid te runnen.Uw lieftallige echtgenote kan dan bij uw hopelijk vele afwezigheden zich laten gelden als haar aanwezigheid is vereist. Ik schat dat ze daar prima voor geschikt is.

Met vriendelijke groet,

Coen Veldhoen