Dag Valckensteyn

De kinderen gingen nog één keer naar Valckensteyn. Dit keer om passend afscheid te nemen van een historisch pand in de wijk
Het was het laatste feestje bij een historisch pand. Presentator Dennis Lausberg, directeur van Woonstad Rotterdam Zuid, was blij dat er nu geen bewoners en instellingen meer in et pand zaten. Hij had er soms nachten van wakker gelegen. Het pand was 40 jaar geleden gebouwd en toen was het revolutionair, maar nu was het niet meer te beheren.

Hij zocht naar het jaartal dat het geopend werd. ‘1971’, souffleerde dagburgemeester Mario Bosch hem.

Hij riep de kinderen verzameld in de ontvangstruimte van het Valckensteyn naar buiten. Ze hadden allemaal een groene bouwhelm op met een B erop. Bob de Bouwer was kennelijk hun voorbeeld, al gingen ze niet bouwen, maar slopen!!!

Er stond een draaiorgel buiten en daarvoor een muurtje van kartonnen dozen. In bouwkleuren geverfd, maar net ietsjes te licht. De muur was al verschillende keren spontaan omgevallen. Niet helemaal bestand tegen de wind.

Dennis Lausberg kreeg van de kinderen de enorm grote sleutel in handen en hij gaf daarop het sein om de muur te slopen. Dat ging met een enorm enthousiasme. Er bleef weinig van de dozen over.

De kinderen hadden ook duidelijk genoeg van Valckensteyn.

Nog even een kleine andere ceremonie en het sein werd gegeven om achter de muziek aan te gaan