De initietiefnemers van Vitaal Pendrecht.

Links op de foto Baby Jamanika een creatieve Antilliaanse met muzikale kinderen. Haar dochter is leider van de PCB en haar zoon speelt in de PCB. Baby heeft veel contacten met Antilliaanse buurtgenoten, maar kan ook goed overweg met de Nederlandse bewoners. Dat doet ze vaak op een grappige manier. Maar daar houdt het niet mee op, want ze weet zich ook goed te verstaan met Surinaamse, Turkse, Marokkaanse, Somalische en noem maar op wat voor wijkbewoners er nog meer zijn. Ze laat vaak haar hart spreken en kan ook enorm kwaad worden als ze denkt dat er sprake is van onrecht. Dat komt haar in haar werk als gastvrouw bij de BOP goed van pas. Ze is dus zeer vitaal. En weet andere te stimuleren om mee te doen.

Gerard Boom is de oudste van het drietal. Hij is bestuurslid van de BOP en was ooit actief in de bewonersgroep van de Sliedrechtflat. Hij rijdt de buurtbus op één dagdeel in de week. En doet dat tot grote tevredenheid van de klanten. Hij is ook actief in zijn politieke partij, de SP, maar is allerminst dogmatisch. Aan ellenlange vergaderingen heeft ie het land. Hij kent de wijk en de deelgemeente op zijn duimpje en draagt vaak nieuwe ideeën aan. Hij deed mee met de prominentenkoers en liet zich daarin niet gek maken. Samen met Elly Pesik peddelde hij rustig het parcours af en kwam samen met haar als laatste binnen. Hij is dan ook de oudste van het gezelschap, maar zeker niet de minst vitale. Hij weet dat ie op zijn gezondheid moet letten en ook op die van zijn vrouw Ria. Dat doet dan ook. En hij is ook niet te beroerd om zoon Albert van het schoonmaakbedrijf Glansschoon een handje te helpen. Vitaal? Jazeker, Gerard is vitaal!

Bien Hofman is helemaal gegrepen door de wijk en de ideeën achter de vitale coalities. Ze is net als Baby en Gerard niet in Pendrecht geboren en heeft op verschillende plekken in Nederland gewoond. Toch is zij degene, die bijna iedereen in Pendrecht kent en omgekeerd. Als moeder van twee kinderen kent ze het Pendrechtse onderwijs en zeker de Beatrixschool. Ze kent de Korfbalwereld in de wijk en in Zuidwijk. En door haar werk bij de Thuiszorg Rotterdam kent ze heel bewoners van de wijk. Haar moeder zegt weleens tegen haar: “Ik ga niet met jou de wijk in hoor, want dan is het net of ik naast Beatrix loop.” Met iedereen moet even een praatje gemaakt worden. In de Opzoomergroep van haar flat aan de Kortgenestraat leerde ze Opzoomeren kennen. Een paar jaar terug werd ze administratieve kracht bij de BOP. Ze is dat ook bij de Werkgroep Oud Charlois. Al die ervaringen komen samen en zorgen ervoor dat ze bijna onstuitbaar is. En haar enthousiasme werkt zeer aanstekelijk. Samen met Gerard mag ze graag op sponsortoernee gaan. En dan haalt ze flink wat geld en materiaal binnen. Creativiteit zit er ook in haar kleine gestalte. Ze is de vijftig al gepasseerd, maar is uiterst vitaal. En wat belangrijk is, ze weet van de meest vervelende klussen een plezierig karweitje te maken. Ze heeft dan ook allerlei contacten in de wijk erbij gekregen. Zowel vanuit de sfeer van de BOP, als van nieuwkomers.

Dit stukje gaat over de drie initiatiefnemers, maar de kring is inmiddels al behoorlijk groot. Tot Vitaal Pendrecht hoort zeker: Houd Pendrecht Leuk, alleen al om de titel!, het Turks Huis, horen religieuze groepen in de wijk, de Brassbands, de dansgroep Little en Teener Sweat Girls, kunstenaars in de wijk, de winkeliersvereniging, de Middelburgt, de bewonerswerkgroepen in de wijk, de scouting in de wijk. En het aardige is dat het allemaal naadloos aansluit bij activiteiten en plannen van de deelgemeente, de Nieuwe Unie, andere gemeentelijke diensten, zoals de politie en organisaties als TOS, de Educatieve Tuin, de Passage, de Thuiszorg Rotterdam en De Stromen en ook sportclubs als de Jeu de Boulesclub Rotterdam ’82.

Deze site probeert dat allemaal in beeld te brengen!