De Kruiningenstraat gaat gewoon door!

Het weer is niet alles en er gebeurden gisteren ook minder prettige dingen in Pendrecht. Toch eens kijken naar een gezellig bericht en een mooie foto.

Willem Langerak maakte de tekst en de foto is van WyZphoto voor Charlois Kwartaalmagazine:

Ieder jaar presenteert de voorzitter van het dagelijks bestuur, tegelijk met de jaarrekening en het programmaverslag het burgerjaarverslag. Tijdens de raadsvergadering van maandag 6 juni stond het Burgerjaarverslag over het jaar 2010 op de agenda van de deelraad.

In het Burgerjaarverslag rapporteert de voorzitter niet alleen over de kwaliteit van de deelgemeentelijke dienstverlening, maar ook over de kwaliteit van procedures op het gebied van burgerparticipatie.

Kruiningenstraat
Een goed voorbeeld van burgerparticipatie is de Kruiningenstraat. In deze straat in de wijk Pendrecht waren de bewoners van de vier blokken rijtjeshuizen nauw betrokken bij het opknappen van de woonomgeving. Met als resultaat: nieuwe bomen en plantenbakken, extra verlichting en een leuk speelplekje voor de jongste kinderen in de buurt.

Hechte club
Sylvia van Eyk, in 2010 de held in de campagne ‘Pendrecht is goed bezig!’, is al zo’n vijftien jaar de drijvende kracht achter alle Opzoomeractiviteiten in de Kruiningenstraat. ‘Toen het riool in de straat werd opgehoogd, moesten wij als huiseigenaren het laatste gedeelte zelf betalen. Dat ging om een groot bedrag. We besloten de handen ineen te slaan en lieten het in één keer doen, wat véél goedkoper was. Daarna hoorden we via de opbouwwerker dat wij een kerstboom in onze straat konden krijgen. Daarna kwam van het een het ander’, zegt Sylvia over het ontstaan van de Opzoomergroep, een van de maar liefst dertig in Pendrecht.
Sylvia en haar gezin wonen met veel plezier in dit gedeelte van de Kruiningenstraat. ‘De bewoners vormen een hechte club. De sociale controle is in positieve zin groot. Of het nou is voor een kopje suiker of een goed gesprek, we kunnen altijd bij elkaar terecht.’

Speciaal fonds
Door haar vele Opzoomercontacten kwam Sylvia er via via achter dat er bij de deelgemeente een speciaal fonds is voor burgerparticipatie. ‘Als bewoners hebben we vervolgens ideeën uitgewisseld en een plan uitgewerkt, dat wij aan de deelgemeente hebben gepresenteerd. Uiteindelijk kregen wij groen licht en daar waren we héél gelukkig mee.’
De bewoners hebben nog wel een aantal wensen. Sylvia: ‘Het aanpalende grasveld kan een goede opknapbeurt gebruiken en de parkeergelegenheid en de verkeersveiligheid in onze straat zou een stuk beter kunnen.’