De laatste Zondagmiddagmuziek van 2015

Afgelopen zondagmiddag was het laatste concert in de serie Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Het laatste? Ja, het laatste van 2015. Volgend jaar gaat de serie door. Er staan weer vier concerten gepland.

Zondag nam de organisator, Jan van Dijk, afscheid. John Bakker neemt zijn rol over. Ook Irene Kleijwegt en Jan van der Meer gaan uit de organisatiecommissie.

Jan van Dijk begon het concert met een orgelstuk van Jacques van Oortmerssen. Van Oortmerssen overleed op 21 november plotseling. Zijn vader liet het orgel in de Open Hofkerk bouwen. Jacques, geboren en getogen in Pendrecht, leerde orgelspelen op het Vierdagorgel. Jan van Dijk volgde Jacques op als organist in de Open Hofkerk.

Vervolgens werd het programma achter elkaar zonder pauze uitgevoerd. Zes organisten speelden op het Vierdagorgel. Jan van Dijk en Irene Kleijwegt, alt-mezzo, voerden Bereite dich Zion uit het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach uit. Aad van der Hoeven speelde muziek van Addie de Jong en van Piet v.d. Kerkhoff. Bij dat laatste stuk bleef er een noot van het orgel hangen. “Dat stond niet in de muziek”, aldus de organist. Jan van Dijk moest even bijspringen om het euvel te verhelpen. Bas de Vroome speelde vier stukken van Arie J. Keijzer. Hij werd bijgestaan door Ellen Mans op hobo. Aat de Kort speelde muziek van Joseph Ahrens. Anton Doornheim bracht opnieuw muziek van Arie J. Keijzer. Jan van Dijk kwam even tussen beide en vertelde dat de componist in het publiek zat. Keijzer bedankte Anton Doornheim voor zijn spel. Irene Kleijwegt en Jan van Dijk brachten Air uit Oratorio Noël van Camille Saint-Saëns en Jan van Dijk besloot het concert met Prière à  Notre-Dame van L. Boëllmann.

Namens de Open Hofkerk dankte Johan Bos de vertrekkende organisatoren van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk.

Het volgende concert is op zondag 6 maart 2016 met hoogtepunten uit de Matthäuspassion van Johann Sebastian Bach door het Golden Circle Ensemble.