De oorzaak van de haperende Bavoklokken

Bertus de Groen, de koster van de Sint Bavokerk, legde dagburgemeester Mario Bosch gisteren in detail uit wat er precies met de klok aan de hand was.

“De uurwerken worden vanuit Zwitserland radiografisch aangestuurd waarbij iedere minuut een signaal wordt verzonden. In ieder uurwerk zit een klein schakelaartje dat de impuls doorgeeft aan het mechanische deel van de klok waardoor de grote wijzer een minuut vooruit gaat. Een rubber onderdeeltje in deze schakelaar bleek de oorzaak van de haperende klokken te zijn: het rubber blijft soms plakken, de impuls wordt dan niet meer doorgegeven en de klok staat stil. Bij alle vier uurwerken is de schakelaar vervangen door een ander type en de verwachting is dat de problemen nu tot het verleden behoren.”
(bron: weblog Mario Bosch)

Bertus gaf één van de oude schakelaartjes aan Mario zodat hij het kon fotograferen. Eigenlijk onvoorstelbaar dat zo’n klein onderdeeltje zo’n grote klok stil kan zetten!