De plannen van Vitaal Pendrecht in 2012

Bien Hofman presenteerde woensdag 1 februari de plannen van Vitaal Pendrecht voor 2012.
‘jaar van de waarheid’ stond er boven de presentatie. Charlois bestaat 350 jaar, Pendrecht werd 65 jaar geleden ontworpen door Lotte Stam Beese.
De subsidiekraan ging voor een belangrijk deel dicht voor activiteiten in de wijk. En Pendrecht is nog lang niet af volgens Vitaal Pendrecht.

Ook het wijkblad In de Kijkerd bestaat deze maand precies 25 jaar.
Vitaal Pendrecht staat nu op eigen benen en gaat het stichtingsbestuur formaliseren. De ondersteuning van de stichting blijft.
Vitaal Pendrecht heeft een grote basis aan groepen en circuits in de wijk. Het
heldenoverleg gaat door. Er is ook een enorm netwerk buiten de wijk.

Er komen weer diverse colleges van de Pendrceht Universiteit in 2012: 4 colleges met VvE’s in Pendrecht; videocolleges; colleges op vraag van bewoners; colleges op verzoek van instanties

Vitaal Pendrecht gaat het wijkmagazine In de Kijkerd opnieuw zelfstandig uitgeven. Woonstad Rotterdam en deelgemeente Charlois zullen wel bijdragen leveren, maar zitten niet meer in de redactie. Vitaal Pendrecht zal subsidie-aanvragen door bewoners ondersteunen en meehelpen opstellen.
De stichting zal fondsen werven voor wijkinitiatieven. En een andere activiteit is het verbinden van wijkinitiatieven.
In 2012 zal het project Olympische Spelen van Pendrecht, zoals in 2008 herhalen. En aan het eind van 2012 zal het 10e Kerstfeest van Vitaal Pendrecht plaatsvinden.
De Kunst en Cultuur faculteit gaat door met mini-concerten in het Pendrecht Museum. Zal ook het idee van Sofia Semedo ‘Samen op een Doek’ ondersteunen.
Vitaal Pendrecht wil in 2012 6 portretten van de Zuiderlingen op de flat Slinge I en II en Lotte Stam Beese op Karel de Stouteflat. Dat past mooi in het kader van 65 jaar Pendrecht en het 350 jarig jubileum van Charlois dat in 1462 door Karel de Stoute werd opgericht.

De eerste steen ooit gemetseld in de eerste woning in Pendrecht aan de Oldegaarde gelegd door Meijer Frenkel terug.

De Sport faculteit gaat naast de Olympische Spelen van Pendrecht, 2 sportcolleges organiseren en meedoen aan sportactiviteiten binnen Charlois 550

De historische faculteit en rollator werkplaats staan garant voor een aantal mini concerten in Museum en het voortzetten van de Rollator Werkplaats, die ook rolstoelen repareert. Er komen weer tentoonstellingen in het Pendrecht Museum en naast de mini-concerten zijn er ook presentaties van bewoners.

De faculteit van de levensbeschouwingen gaat door met de Zoektocht naar de Ziel van Pendrecht. En de Participatie faculteit zal bewoners opleiden tot sociocratische gesprekleiders. De start van de Sociocratische Kringorganisatie Methode zal komend jaar gebeuren. En het organiseren van dialoog tussen bewoners en tafels inrichten voor de Dag van de Dialoog staat ook hoog op de lijst.

De Pendrecht Universiteit gaat verder met leren en opleiden door het organiseren van stages in Servicepunt, maar ook maatschappelijke stages. En het Kangarooproject zal in alle omvang doorgaan in 2012.
Er zal ook een assistent projectleider opgeleid worden en er komen opnieuw taal- en conversatielessen. In het Pendrecht Museum gaan ook de computercursussen met Wim en Anja Verhoef door.