De Raadsleden rapporteerden en gaven hun kijk

De vorige voorzitter van de deelgemeente, Dick Lockhorst, rapporteerde het gesprek aan de tafel over Talentontwikkeling. Hij had met een klein groepje gesproken, maar er waren toch een aantal interessante punten uit gekomen.
De Vitale Wereldvrouwen vonden het jammer dat hun groep door de wisseling van de wacht tussen Charlois’ Welzijn en de nieuwe aanbieder uit elkaar gevallen was. Hoe kunnen we de grote groep die mooi divers was samengesteld weer activeren, was hun vraag. En hoe kunnen we hen meer invloed geven op het programma.
Ook wond één van de gesprekspartners zich op over het nog na zo’n lange tijd niet af zijn van de omgeving van het Aafje complex aan de Burghsluissingel.
Talentontwikkeling moet ook voor ouderen, vond de groep.
En ze vroegen zich af waar de jongeren uit Pendrecht terecht konden met hun “talenten” en vragen.

Jacqueline de Palm is burgerraadslid en deed in haar eentje Economie en arbeidsmarkt.
Zij had vooral gesproken met Coen Veldoen en dat ging over de 10 winkelruimten, die leeg staan op het plein. Dat daardoor ook de verhuur van de woningen spaak loopt.
De branchering, die helemaal zoek is en dat het misschien een goed idee was om de huur te relateren aan omzet, want de winkels zijn veel te duur.

Elly de Heer, Leo Smits en Shirley Ramlal hadden met zijn drieën en Bartjan Zilverberg alleen een hele reeks punten over wat er mis was aan de verlichting, het vuil op straat, de afwezigheid van StadsToezicht, het wel weten dat er een wietplantage in een pand is, maar er niks aan doen, overlast van de Action en ook gaven ze een burgerinitiatief door over een fietspad op Plein 1953. Daar kwam meteen een tegengeluid op vanuit de zaal. Andere bewoners waren het daar volstrekt niet mee eens.
Jan de Bruin pleitte nog eens voor meer rondingen op Plein 1953. Hij wijt de ongezelligheid aan het vierkant karakter van het plein.

Na de pauze gaven Leo Smits, Bartjan Zilverberg, Matthijs van Muijen, Ronald Tol en Ramon van der Maas weer dat ze er zeker op terug zouden komen in de raadsvergadering. Ramon van der Maas begon met te vertellen dat hij tot zijn grote plezier in Pendrecht kwam wonen als student en nog steeds woont.
Zij riepen het kleine groepje bewoners wat overgebleven was op naar de vergadering waar de Raad in de Wijk Pendrecht behandeld wordt te komen. Of de raadsleden aan hun jasje te trekken als punten te lang bleven liggen.

Of dat gaat werken? Misschien was het voortijdig vertrek van veel bewoners veel zeggend.

Hans Post probeerde overigens nog wel via het aanscherpen van sommige punten door bewoners de zaak wat te verlevendigen. Hij kon in ieder geval precies op tijd de Raad in de Wijk afsluiten.