De voedselbank in de Open Hofkerk

Annie van der Velden vrijwilliger van de voedselbank legt uit dat er iedere vrijdag een reeks van kratten in de Open Hofkerk worden afgeleverd. In ieder krat zit in ieder geval brood en de overige artikelen zijn steeds anders. Andere groenten, soms vers en soms in blik en ook broodbeleg.

De afnemers melden zich eerst bij de man, die netjes de gegevens bij houdt.

Bij de kratten staan andere vrijwilligers en zij helpen de klanten.

Een mooie winkel eigenlijk.

Jannie Kuijsten is één van de vrijwilligers en aan de manier waarop zij met de klanten omgaat kun je merken dat de voedselbank ook een heel andere functie heeft. Die functie is misschien wel de belangrijkste. Vrijwilligers en klanten raken bekend met elkaar en net als in de buurtwinkel van vroeger wordt er even bijgepraat.

Jannie maakt bijvoorbeeld ook even reclame voor de wedstrijd straatvoetbal, die er zondag om 12:00 uur gespeeld gaat worden. De wedstrijd gaat tussen het team van Farrah (Struggle for Succes) en haar eigen team.

Als je ook wil komen? Schroom niet! De wedstrijd wordt gespeeld op het veldje naast de speeltuin Neeltje Jans op de hoek van de Sommelsdijkstraat en de Herkingenstraat. Net achter de basisschool van Over de Slinge.

De voedselbank is eigenlijk een nieuwe vorm van het vroegere buurthuis. Jannie noemt zichzelf social worker. Eigenlijk zijn alle vrijwilligers van de voedselbank dat.