De Zuiderparkflat hield haar jaarbijeenkomst

De huurderscommissie telt 5 bestuursleden en iedereen uit de flat is lid. Begin van het jaar houden ze hun jaarvergadering of zoals ze dat nu noemen jaarbijeenkomst. In de Open Hofkerk. Vanmiddag was er weer een gezellige en nuttige bijeenkomst.
Ruim 40 bewoners zitten bij elkaar in de recreatieruimte van de Open Hofkerk. Ze wonen wel een paar honderd meter verderop, maar zijn er kind aan huis om het een beetje oneerbiedig te zeggen. Er hoeft ook niet speciaal iemand van de kerk te komen om de deur open te doen. Eén van de bestuursleden is één keer in de zoveel tijd koster. De flat wordt in de volksmond niet voor niks de Open Hofflat genoemd.

Een jaarbijeenkomst, dat moet toch saai en vervelend zijn? Nou, nee hoor het bestuur en de vrijwilligers van de huurderscommissie weten er altijd iets gezelligs van te maken. Er is een hapje en een drankje en men gaat met elkaar om alsof het om een familiebijeenkomst gaat.

Ieder jaar kijkt men terug op wie er het afgelopen jaar om welke reden dan ook uit de flat verhuisd is. En ook worden de nieuwkomers genoemd. Dit keer was er op een adres een mevrouw onbekend komen wonen. “Welk nummer zei je?”, riep één van de vrijwilligers vanachter het buffet. En verder “Oh dat is één huis naast mij. Nou ik zal die mevrouw wel even vragen hoe ze heet!”

Niemand blijft er anoniem. En zeker als iemand kwaliteiten heeft en mee kan doen in de commissie dan wordt ie op een hartelijke manier aan zijn of haar jasje getrokken.

Op die manier blijft de commissie functioneren. En ze gaan met hun tijd mee. Er komt over niet al te lange tijd een eigen recreatieruimte bij de flat. Daar wordt overigens al heel lang over gesproken, maar het krijgt nu vaste vormen. Het zit de ploeg dus behoorlijk mee. Want zo’n eigen ruimte is al heel lang een hartenwens.

Eén van de bewoners biedt aan om ‘koster’ te worden van de ruimte. Hij wil ook schoonmaken en roept iedereen op om als de ruimte er éénmaal is gymnastiek te komen doen.

Kijk, kom daar tegenwoordig eens om in Pendrecht. Komt vast door manier waarop de club geleid wordt. Een voorzitter en bestuursleden met inzicht en humor. Twee eigenschappen die nodig zijn om zo’n grote ‘familie’ bij elkaar en op de been te houden.

‘Ja, we worden er niet jonger op!’, zegt één van de bewoners. In de ruimte staan een aantal scootmobiels, maar de sfeer blijft opperbest.