Dominic Schrijer kreeg Wolfert van Borselenpenning en blijft Vitaal Pendrecht trouw

In 1994 werd Dominic Schrijer deelraadslid voor Charlois. In 1998 werd hij portefeuillehouder. In 2006 trad hij aan als wethouder van Rotterdam. Op 17 mei 2011 legde Dominic dat ambt neer.

22 juni was er een bijeenkomst in de Oude Kerk van Charlois waar afscheid genomen werd van de Rotterdamse oud-wethouder Dominic Schrijer.

Hij kreeg de Wolfert van Borselenpenning uit handen van burgemeester Aboutaleb.

De Tunes traden op en op verzoek van Dominc Schrijer zong dezelfde zangeres van Zuid, die ook op 1 november 2008 bij het overhandigen van het boek ‘Rotterdam, de Zuiderlingen’ zong toen hij met koningin Beatrix en Ivo Opstelten de Cruise Terminal binnenstapte: ‘Praise the Lord’, zong ze en Schrijer wilde dat in de Oude Kerk van Charlois opnieuw horen. Hij beschreef op een mooie manier hoe hij 1 november 2008 ervaren had. De koningin had niet gerekend op zo’n grote groep mensen en de zangeres wist niet dat juist op dat moment de vorstin binnen zou komen.

Zij voldeed aan het verzoek van de oud wethouder en kon het niet laten om eerst te improviseren op ‘Wat ik jou nog zeggen wou, Rotterdam ik hou van jou’. Om daarna nog een keer de gospel ten gehore te brengen.

Alle bezoekers kregen overigens van Dominic Schrijer een t-shirt met die typische Rotterdamse tekst erop.

‘Rotterdam houd ook van jou’, aldus burgemeester Ahmed Aboutaleb, die het zichtbaar het lastig vond om zonder Dominic Schrijer verder te moeten. Zijn naam klinkt nog steeds na op het stadhuis. Een tengere man, maar met een groot sociaal hart. Hij heeft volgend de burgemeester van Rotterdam Rotterdam Zuid op de kaart gezet. En zal vast ergens in Nederland zijn kwaliteiten in gaan zetten.

Dominic had gevraagd of er in ieder geval een groep bewoners uit Pendrecht zou kunnen komen. Dat werd lastig, omdat op hetzelfde moment veel van de vrijwilligers van Rotterdam uitgenodigd waren in Rotterdam Blijdorp. Toch was er een groep en niet voor niks.

Dominic wil in Rotterdam doorgaan met het adviseren van de stichting Vitaal Pendrecht en van de werkgroep werkloze jonge moeders.

Rotterdam is nog lang niet van Dominic Schrijer af.

En Rotterdam staat volgens hem voor een vierde grote sprong voorwaarts. De eerste was in de tijd dat de havens gegraven werden en Rotterdam groeide en groeide. Daarna kwam de tweede spong met de wederopbouw en de derde na de ctrisis in de 80-er jaren, dat de hoogbouw en het ontwikkelen van de skyline van Rotterdam tot gevolg had.
Er komt volgens hem een nieuwe sprong waar de stad opnieuw van zich zal spreken.

Het interview van Leo Roubos met Dominic Schrijer op Radio Rijnmond is terug te luisteren op