Druk bezocht concert van NEVA Ensemble in Open Hof Kerk

De Zondagmiddagmuziek van de Open Hof Kerk kan bogen op een grote belangstelling. Zondagmiddag 12 december was de kerk tot de laatste stoel bezet. Het ging dan ook om een optreden van een gezelschap uit Sint Petersburg met de naam van de rivier, die net als de Maas in Rotterdam bij allerlei verschijnselen in de grote stad in Rusland doorklinkt. Het Neva Ensemble ontleende haar naam eraan en dagburgemeester, Mario Bosch, laat op zijn website zien hoe die rivier er uit ziet. Hij was er in 2008 op vakantie. En hij was die zondagmiddag zeer vereerd, dat hij op de eerste rij op één van de gereserveerde stoelen voorzien van zijn naam plaats mocht nemen. In zijn weblog klinkt veel lof over het concert en ook veel respect over de kwaliteiten van de Open Hof Kerk.

Bij ontstentenis van organisator Jan van Dijk, geveld door de griep, deed pastor Johan Bos de inleiding. Hij toonde zich zeer verheugd over de grootse opkomst.
Het Neva Ensemble bestaat uit Irina Shasheva, sopraan, Ekatarina Alabina, mezzosopraan, Vladimir Matygulin, leider, dirigent en counter-tenor, Dmitri Taneev, bariton, en Andrey Kurilov, basso profundo. Het 6e lid is de moeder van Vladimir, Valerya Matygulina, piano. Zij is, vertelde zij in de pauze, door haar huwelijk met een Duitse meneer in contact gekomen met Nederland en kon in een charmant Nederlands alle nummers aankondigen en voorzien van een toelichting.

Voor de pauze werd Russische Orthodoxe kerkmuziek ten gehore gebracht van componisten als Sergej Rachmaninov en Modest Moesorgsky ter afsluiting werd naar het westen uitgeweken, naar Franz Schubert, zijn ‘Avé Maria’ kreeg een heel nieuwe dimensie doordat de solopartij verrassend knap gezongen werd door Vladimir Matygulin. Zijn stem maakte acrobatische toeren door de grote kerkruimte. Het publiek volgde ademloos de hoge tonen, die mooi doorklonken in de rechthoekige ruimte. De stoelen van de kerk waren weliswaar allemaal bezet, maar er bleef nog een groot podium over. Ruimte genoeg voor koren en musici. Dat is al eens bewezen tijdens de uitvoeringen van de Marcus Passie van Addie de Jong en het Paulus Oratorium van Mendessohn, dat nog niet zo lang geleden werd uitgevoerd in de protestantse kerk. Het Neva Ensemble wist een volume op het podium te brengen dat je deed vergeten dat het gezelschap slechts 6 leden telt. Dat komt volgens Valerya door het grote volume dat de afzonderlijke leden hebben. En waarschijnlijk ook door de vele octaven die de zangers beheersen. De bas van Andrey Kurilov dwong veel respect af en ook de sopraan van Irina Shaseva klonk als kristal. Je wordt ook niet zomaar lid van het ensemble, alle leden hebben een gedegen conservatorium opleiding achter de rug.
Het ensemble roerde het publiek. Ademloos luisterden ze naar het prachtige stuk van Schubert, naar de liturgische muziek van voor de pauze, maar er werd ook hartelijk gelachen om de uithalen van Irina en Ekaterina tijdens het ‘Kattenduet’ van Rossini. Beide dames waren voorzien van katachtige attributen en gaven een geweldige show op het podium.
Liederen werden soms door het hele ensemble gezongen, maar er was ook plaats voor solopartijen. Zelfs Valerya gaf op de piano een prachtig beeld van wat Russische componisten voor dit instrument op schrift gezet hebben.

De musici voor de pauze in stemmige kledij, tooiden zich na de onderbreking in tenues passend bij het muziekstuk dat ze ten gehore brachten. Razend snel werd van outfit gewisseld in de kantoorruimte op het balkon van de kerk. Er moet daar een ware wervelwind van kleren geheerst hebben. Het ensemble heeft dan ook een uiterst uitgedacht programma. Daarvan merkt het publiek nauwelijks iets.

Naast het ‘Kattenduet’ werd ook het ‘Duet van Saffi en Barinkay’ uit de operette ‘De Zigeuner Baron’ van Johann Strauss vertolkt.
Bekende en onbekende muziekstukken, allemaal verrukten ze het publiek, dat iedere keer enthousiast applaudisseerde en tot slot een staande ovatie over had voor het ensemble.

Het concert was gratis met aan het eind een collecte aan de deur. De opbrengst was voor de musici. Een risicovolle onderneming, maar het heeft hen in Pendrecht geen windeieren gelegd. In de pauze verkochten ze veel cd’s. Daarbij bleek niet alleen Valerya Nederlands te spreken ook de basstem van Andrey bracht Nederlandse zinnen voort waarin het publiek opgeroepen werd vooral muziek van hen te kopen.

Johan Bos dankte na afloop het ensemble breeduit en overigens ook het publiek en vergat daarbij de mensen op te roepen de volgende keer vooral ook in dezelfde grootte naar de Zondagmiddagmuziek te komen luisteren.

Bij deze wordt dat een beetje goed gemaakt.

Het duurt even, maar het volgende zondagmiddagconcert in de Open Hof Kerk is op zondag 27 maart 2011 om 15:00 uur. Het is dan de tijd van Pasen. Dus het concert is dan ook in de Passiesfeer en de uitvoerenden zijn zangeres Marijke Nieuwenweg en organist Kees van Eersel, die op het prachtige orgel van de kerk zijn beste beentje voor zal zetten.