Ebru les bij Kleurrijk Charlois

Er komen bij het maken van de Ebru schilderijen (marmeren) al mensen kijken in de ruimte van Kleurrijk Charlois aan Schere 93. Donderdag 20 november kwam de buurtgroep Kampen uit Zuidwijk op bezoek bij leerlingen Ebru.

“Ebru is een heel oude techniek, die stamt uit de Ottomaanse tijd”, aldus Arif Öztürk. In Turkije is Ebru heel populair. Je ziet bij Turkse families vaak fraaie producties ervan hangen. Ze zitten dan in een passe-partout en er zit vaak een lijst om en glas voor. Dus niet zomaar iets, maar echt een dierbaar kunstwerk.
Arif Öztürk is Turks, dus hij wil graag zijn ‘gaven’ aanbieden aan mensen uit de deelgemeente Charlois. Dat is vaak een culturele uitingsvorm, die beoefend en overgedragen kan worden aan buren uit andere culturen in de deelgemeente. De cursisten zijn nu nog vaak mensen met een Turkse achtergrond, die zichzelf willen bekwamen in Ebru. Maar het doel is om juist anderen zover te krijgen om mee te gaan doen. Arif staat open voor allerlei andere vormen en cultuuruitingen binnen de deelgemeente Charlois. En wat hij ook graag zou willen met de stichting Kleurrijk Charlois is dat mensen met elkaar gaan koken en hun gerechten samen gaan eten. Want daar gaat het Kleurrijk Charlois uiteindelijk om. Uitwisseling tussen de verschillende bevolkingsgroepen en samen zoeken naar een beter Charlois.

Hij zette zelf een eerste stap met de stichting en een cultuuruiting vanuit zijn eigen achtergrond.

Wie volgt?

Bel Arif Öztürk,