Een Magnolia Kobus voor Sardar Fazliyar

Op 21 maart 2011 werd er een boompje voor hem geplant. Binder haalde dat plantje weg. Donderdag 3 mei kwam er een groter exemplaar voor in de plaats. Geleverd door Binder, geschonken door Woonstad Rotterdam en aangemerkt als extra boom voor ChaloisBOOMing.
Vorig jaar werd er tijdens de zoektocht naar de Ziel van Pendrecht ook aandacht besteed aan het Afghaanse nieuwjaar. Dat valt samen met 21 maart, de dag waarop in Nederland de lente ingaat. Naw Roz noemt men die feestdag in Afghanistan. En om die feestdag luister bij te zetten plant men een boomp.

In Pendrecht woont Sardar Fazliyar. Hij komt uit Aghanistan en heeft in zijn leven al heel wat boompjes geplant. Vorig jaar schafte Vitaal Pendrecht een kleine magnolia aan en Sardar plantte die voor zijn woning aan de Oldegaarde 562. Hij was erg blij met het nieuwe groen en zei: “Nu hoef ik nooit meer weg uit Pendrecht!” Hij wilde daarmee zeggen dat de Oldegaarde aanvoelt als thuis.

Een paar weken later wilde hij het boompje water geven en schrok van het feit dat er niks van de magnolia over was. Er werd meteen gedacht aan diefstal. Er zal vast iemand gedacht hebben: “Goh wat leuk, dat boompje zal het vast goed doen op mijn volkstuin!”

Niet bij de pakken neerzitten, was het idee. Er komt weer een Naw Roz en op 21 maart 2012 werd voor boomplantdag een nieuwe boom aangevraagd. En de vraag erbij was, mag ie dan wat groeter zijn. Grotere exemplaren zijn minder makkelijk weg te halen tenslotte.

Maar om de één of andere reden kon het herplanten van een boom niet op 21 maart gebeuren. Want wie gaat dat betalen en wie draagt er zorg voor het onderhoud. Dat zijn van die vragen waar je niet meteen bij stilstaat. Maar dat doen ze bij de deelgemeente Charlois wel.

Afijn er werd wat heen en weer gepraat en Woonstad Rotterdam wilde best een boom beschikbaar stellen en die ook in onderhoud meenemen. Zij hebben daarover afspraken met de firma Binder. En Binder zou ook een nieuwe boom leveren.

Die kwam op donderdag 3 mei ’s morgens om 9:00 uur. Leo Burggraaf, Pieter Schipper en Henk Kamminga kwamen met een Magnolia Kobus naar de Oldegaarde. Meteen werd duidelijk wat er met het vorige exemplaar was gebeurd.

Leo vertelde dat Binder van Woonstad de opdracht heeft om wat zij aan niet geregistreerd groen tegenkomen te verwijderen. Bij één van de maaibeurten vorig voorjaar is het boompje dus door een officieel hoveniersbedrijf weggehaald. Niks diefstal.

Zo gaat dat.

Bij het planten afgelopen donderdagmorgen was ook de voorzitter van de deelegmeente Charlois, Ed Goverde, present. Clasien Kramer en Bien Hofman van Vitaal Pendrecht maakten de club compleet. Aan Sardar Fazliyar de eer om de boom, nadat Henk en Pieter een gat gevraven hadden, te planten.
Eer?
Het gevaarte bleek te zwaar om door één persoon te tillen, dus hielp iedereen hem een handje.

Hij vulde overigens zelf het gat op en kreeg complimenten van de beroepshoveniers. ‘We hebben nog vacatures’, aldus Leo Burggraaf. Dus wie weet.

Cineac Charlois was er overigens ook en door hen liet Sardar weer een mooie uitspraak optekenen: “Deze boom is er voor de vrede over de hele wereld”.

Dat is ook een goede boodschap aan de partijen in Afghanistan, die elkaar naar het leven staan.