Een milieuvriendelijke bus op lijn 67

Vandaag reed er een bijzondere RET-bus door de wijk: een hybride bus die het milieu minder belast dan een dieselbus.
Op de website van de RET staat over deze bus het volgende:

“In 2010 kwam de RET in het bezit van twee hybride bussen, genaamd eBusz. Deze bussen, die gebouwd zijn door VDL Bus & Coach, zijn door de firma E-traction voorzien van een E-traction-module. Deze module zorgt voor de aandrijving van de bus.

De batterijen van de eBusz worden opgeladen met ‘groene’ elektrische energie uit het lichtnet. Daarnaast kan energie voor de batterijen worden vrijgemaakt door middel van elektrodynamisch remmen, een dieselgenerator zorgt bij lange ritten voor een grotere actieradius. De eBusz kan op basis van instellingen ‘leren’ waar zij volledig elektrisch moet rijden. Zo kan er bijvoorbeeld met behulp van GPS-coördinaten worden aangegeven waar zich de binnenstadsgrenzen bevinden. Doordat de eBusz in dat gebied geen gebruik maakt van de dieselgenerator, blijft bijvoorbeeld de binnenstad gespaard van de uitstoot van uitlaatgassen en roetdeeltjes.

Het vooruitstrevende concept van E-traction is ondergebracht in de eBusz. Bij dit concept worden wiel en elektromotor gecombineerd, zodat er zo min mogelijk energieverspillende, bewegende delen zijn.”

Technische gegevens:
De twee bussen zijn gebouwd in 2010 en hebben de nummers 404 en 405, de fabrikanten zijn VDL Berkhof in Heerenveen en E-traction in Apeldoorn.
Lengte: 12 meter, massa leeg voertuig: 13,2 ton, maximale snelheid: 90 kilometer per uur.
Capaciteit (nominaal): 33 zitplaatsen, 27 staanplaatsen, 1 rolstoelplaats – totaal 60 passagiers.

Naast deze twee milieuvriendelijke bussen heeft de RET nog twee hybride voertuigen, dit zijn gelede bussen van het type Citaro met de nummers 401 en 402.