Einde van Rotterdam, de Zuiderlingen!

De tentoonstelling zou in eerste instantie te zien zijn tot januari 2009. Die datum werd vanwege het grote succes van de tentoonstelling tot twee keer toe opgeschoven. 31 januari was het zover. De tentoonstelling werd ontmanteld door medewerkers van Pact op Zuid, met behulp van allerlei bij Pact op Zuid betrokken mensen. Programmamanager, Ditty Blom, liep met portretten onder de arm. Ook Pim Vermeulen, oud wethouder van Rotterdam en voorzitter van het bestuurscollege van Pact op Zuid, bracht ook verschillende portretten naar de tent. Daar werden ze ingepakt en klaargemaakt voor de verhuizing naar een nieuwe bestemming: naar de groepen die door Joop Reyngoud waren gefotografeerd.

De kou had de zuiderlingen niet weerhouden om met velen naar de tent te komen. Daar werden ze op allerlei lekkers getrakteerd. De muziek van De Tunes met Harry Jan Bus, Erik Stok en Emiel Benda zorgde voor een aangename temperatuur.

In de zaal waren diverse mensen met een speciale jas aan. Bij sommigen stond hun naam op de rug. Bijvoorbeeld: Dominic en Ditty, onmiskenbaar de wethouder en de programmamanager.

Dominic Schrijer sprak de aanwezigen toe en schetste nog even hoe mooi het was op 1 november, toen Hare Majesteit langs kwam en hoe zij onder de indruk was van de energie van de Zuiderlingen. Op haar verjaardag ruim een jaar later kregen de groepsfoto’s een nieuwe bestemming. Ze was opnieuw uitgenodigd, maar kreeg van haar kinderen niet de lengte om naar Rotterdam Zuid af te reizen. De foto die er in de Cruise Terminal gemaakt werd stond ook in de tent. Alle aanwezigen zetten hun handtekening op de achterkant. Het portret wordt in de loop van de week als herinnering aan 1 november 2008 naar het paleis gebracht.

Onder de portretten zit ook die van de Pendrecht Universiteit. Bien Hofman werd geïnterviewd net voordat de mensen met de ladder en de schroevendraaier kwamen.

Er werd een ladder tegen de driehoek met de panelen gezet. Een andere ladder ging naar de binnenkant. Daar zaten de schroeven om de foto’s weer los te maken.

Er waren veel busjes om de grote panelen mee te nemen. De eendenclub bond hun foto op het dak van een deux cheveau. De auto waar de Pendrecht Universiteit mee gekomen was, was duidelijk te klein. Geen nood. De verhuizers gaan nog een paar dagen door. Binnenkort is er niks meer te zien van de tentoonstelling op de fraaie plek aan de Maashaven op Katendrecht.

Volgens de wethouder zullen er over niet al te lange tijd, als de SS Rotterdam opengaat voor publiek, drommen mensen zich opnieuw op Katendrecht verdringen om een kijkje te nemen. Zelf was hij al de boot geweest en heel erg onder de indruk wat men ervan gemaakt had. ‘Het heeft wat gekost, maar ……’, zei hij en het publiek vulde hem aan. Hij greep terug op een ander icoon van Rotterdam de Erasmusbrug. Die viel ook veel duurder uit, maar is nu een handelsmerk van de stad geworden.

Over een paar dagen zal de foto van de Pendrecht Universiteit te zien zijn in het Pendrecht Museum. Er staat er al eentje op een wat kleiner formaat en op linnen. Deze is tegen allerlei weersinvloeden bestand gebleken.