En dan ben je zomaar ineens elkaars bondgenoten

Donderdagavond 29 september kwamen Theo Coskun en Michel de Baan, portefeuillehouders van de deelgemeente Charlois langs bij het bestuur van Vitaal Pendrecht.

Een gesprek met de benen op tafel, zoals dat zo fraai genoemd wordt. Er kwam overigens geen enkel been op tafel. Wel koffie en koek. Harry Kock, voorzitter van Vitaal Pendrecht heette ‘de mannen’ zoals ze vaak door de mensen van Vitaal Pendrecht aangeduid worden, welkom. Er zit immers geen enkele vrouw in het bestuur van de deelgemeente.
Theo Coskun stak van wal en prees de bewonersorganisaties van Charlois. “Als ze er niet waren zouden ze uitgevonden moeten worden”, was één van zijn opvattingen. Wel hebben ze een extra verwachting van die bewonersorganisaties, dat ze zoveel mogelijk een afspiegeling zijn van de bewoners in de wijk. Er zijn verder opvattingen over de bewonersorganisaties. Het bestuur van de deelgemeente wil breken met het verleden. Niet pappen en nathouden, maar meer zelfstandigheid en eigen koers varen. Een soort ondernemingsraad van de deelgemeente zijn. Er is een basisbedrag van € 60.000 voor elke bewonersorganisatie van Charlois, voor Wielewaal en Heijplaat minder, omdat dat kleine wijken zijn en er kan een beroep gedaan worden op extra subsidie door een projectvoorstel te doen.

Het begin was een beetje stroef, want Vitaal Pendrecht wil geen vertegenwoordigende bewonersorganisatie zijn. De bestaande bewonersorganisatie, BOP, is zo goed als ter ziele. De stichting wil dat alle initiatieven in de wijk hun eigen zaak aankaarten en ze wil die groepen daarbij wel een steuntje in de rug geven: als het ware in staat stellen om wat de bewonersgroep wil en waar ze goed in zijn ook helemaal zelf te doen. Een extra vertegenwoordigend lichaam werkt belemmerend en zo af en toe zullen groepen of individuen in de wijk vanuit Vitaal Pendrecht gestimuleerd worden iets te doen.
En natuurlijk blijft Vitaal Pendrecht evenementen organiseren.

Dat leek een tegenstelling te worden, maar liep in het gesprek anders. Het voortbestaan van allerlei projecten in de wijk, zoals de Kinder Campus, het Pendrecht Theater, de Rollatorwerkplaats, het Pendrecht Museum, de Pendrecht Universiteit blijken zowel de stichting als de bestuurders van de deelgemeente aan het hart te gaan.

Samen gaan ze op pad om die projecten boven water te houden. De Kinder Campus en het Theater kunnen nog dit jaar door, maar voor 2012 is er geen geld meer.

Daar gaan zowel de stichting, als de deelgemeente zich sterk voor maken. Op 19 oktober begint dat met het bijzondere college van de Pendrecht Universiteit onder de titel Vitaal Pendrecht gaat de markt op. Na donderdagavond gaan ze samen die markt op.

Daarmee is nog lang niet alles opgelost, maar dat is nou eenmaal onderdeel van het tij waarin Pendrecht, Charlois en Rotterdam terecht gekomen zijn.

Na afloop werd bijgaande foto gemaakt in de koepelzaal van het Servicepunt Charlois Zuid.

Van links naar rechts: Bert van Tol, secretaris van de stichting, Harry Kock, voorzitter, Theo Coskun en zijn vrouw Pinar Coskun, die hem kwam halen om naar de film De Bende van Oss te gaan, Michel de Baan, Clasien Kramer, bestuurslid, Wim van de Walle, adviseur van het bestuur, Mimount Hammouche, bestuurslid, René van Dieijen, penningmeester, Bien Hofman, projectleider van de Pendrecht Universiteit en Ida Maes, bestuurslid.