Eveline van Rooy krijgt Charloisse Prijs voor Kunst en Cultuur

Op de foto Lionel Martijn en Eveline van Rooy afgelopen zomer met een voorbeeld van de portiekkunst aan de Kerkwervesingel, waarover sprake is in het Rotterdams Dagblad artikel.

De krant schrijft verder:

“Kunst en cultuur horen er helemaal bij. Wij hopen te bereiken dat een hoop mensen hier meer waarde aan gaan hechten,” zei deelraadsbestuurder Lionel Martijn. Helemaal in die geest ging de Charloisse Prijs voor Kunst en Cultuur, een glazen sculptuur, naar Eveline van Rooij. In haar galerie aan de Slinge exposeert de kunstenares/lerares allerhande werken en zij is de vrouw achter ‘portiekkunst’ en andere initiatieven waarbij kunst dicht bij de mensen wordt gebracht. ,,Je kwam van buiten de wijk en hebt je nek durven uitsteken,” prees Martijn haar. Van Rooij: ,,Ik doe gewoon wat ik leuk vind en waar ik het beste in ben: kunst toegankelijk maken voor iedereen.”

De juryprijs beeldende kunst ging overigens naar Roel Vroon voor zijn schilderij ‘Linge bij Kedichem’.

Fenomeen
Het Charlois’ Kunstfestival is de afgelopen twaalf jaar uitgegroeid tot een fenomeen dat niet ophoudt bij de grenzen van deze deelgemeente. De deelnemers en bezoekers komen ook van veel verder weg. Jan Groenewout van de Stichting Charlois’ Kunstfestival: ,,We hebben al heel leuke resultaten gezien. Mensen die hier optraden, zijn nu gekoppeld aan de muzikanten van Ramses Shaffy. En een hier exposerende kunstenaar is gevraagd om nieuwjaarskaarten te maken voor de gemeente Maassluis. Je ziet door de jaren heen een duidelijke kwaliteitsverbetering.”

Te klein
Die mooie ontwikkeling heeft de organisatie wel een nieuwe kopzorg opgeleverd: het festival ontgroeit zo langzamerhand De Larenkamp. ,,Het wijkgebouw is eigenlijk net een slag te klein,” aldus Groenewout. ,,Er is geen andere geschikte locatie in Charlois, dus ik denk dat we hier gewoon blijven zitten.” Het programma wordt dus beperkt gehouden. Ook dit jaar is een aantal deelnemers na loting afgevallen. ,,Die mensen zijn volgend jaar als eersten aan de beurt.”