Excursie op de fiets

Op donderdag 27september maakten we met onze klas een fietstocht. Het was onze eerste fietstocht met de hele groep. We fietsten op een lang fietspad waar vroeger een spoorbaan (Havenspoorlijn) was. We fietsten naar de Oude Maas. Tijdens het fietsen moesten sommigen van ons verkeersregels maken. We reden via de nieuwe wijk Carnisselanden naar de Oude Maas. Het was mooi weer en het ging vlot. Onderweg zagen we een molen en fietsten we over een golfbrug. Op die brug mochten we hard fietsen van de meester. We waren na ± 4 kwartier op een heuvel. Vanaf daar konden we de Oude Maas zien, de grienden, het bos en de skyline van Rotterdam. Bovenop de heuvel aten we en dronken we en daarna fietsten we naar de Carnisse Grienden. We waren in Barendrecht daar zijn de Carnisse Grienden.
Barendrecht was in de 14e eeuw een klein dorp met veel overstromingen en rivieren. In de loop van de tijd werden er veel dijken aangelegd. Nu in de 21e is Barendrecht een veilige grote plaats waar veel mensen wonen.
De Carnisse Grienden is een gebied met een rijke historie en een weelde aan bijzondere planten, dieren en biezen. De Grienden stopt bij Poortugaal en Rhoon. In de grienden staan knotwilgen. De taaie takken van de knotwilgen worden afgesneden als ze ± 2 m lang zijn. Dat heet knotten.
We liepen over de smalle paden tussen de knotwilgen. Omdat daar biezen groeien is het een bijzondere plek. De meester vertelde alles over de biezen, hij vertelde dat ze een soort riet zijn die aan de bodem van de rivieren groeien en dat ze daarmee vroeger stoelen en matten maakten. In de maanden juli en augustus worden afgesneden biezen gedroogd.
We waren niet verder gegaan omdat er te weinig tijd was bij de biezen. We stopten bij de Oude Maas, en zagen aan de overkant de plaats Oud-Beijerland. Die plaats ligt in de Hoekse Waard.
Dat is een eiland bij de Oude Maas dat je kan zien van de hoge heuvel.
Het was een leuke gezellige fietstocht. We fietsten ongeveer 5 kilometer naar de Carnisselanden en ook terug. Er zijn veel mensen die daar naar toe gaan om van
de natuur te genieten.

Lisa, Shandi, Oussama en Deepak.